welke bevoegdheden heeft het House of Lords (Engeland) nog? ook een recht van veto?

wanneer is de macht van het Hogerhuis voor het laatst substantieel ingeperkt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Het Hogerhuis fungeert als hoogste Hof van Beroep in het Verenigd Koninkrijk, een taak die door speciaal daarvoor benoemde juristen, de zogeheten Law Lords, wordt waargenomen. Het House of Lords heeft verder de bevoegdheid om wetsvoorstellen te amenderen of te verwerpen, maar dat recht is in de loop van deze eeuw steeds verder uitgehold. Met wetsvoorstellen die te maken hebben met belasting en overheidsuitgaven mag het Hogerhuis zich al helemaal niet bemoeien. Amendementen van het Hogerhuis moeten worden bekrachtigd door het Lagerhuis. Een andere functie van the House of Lords is een debat op gang te brengen, soms over de meest bizarre onderwerpen. Het Hogerhuis kent geen voorzitter en elk lid kan spreken over het thema dat hem toevallig bezighoudt.
fremar
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Het Hogerhuis was tot oktober 2009 het hoogste hof voor strafzaken in Engeland, Wales, Noord-Ierland en voor civielrechtelijke zaken in het hele Verenigd Koninkrijk. De eerste bevoegdheid die je noemt, heeft het dus niet meer. Het artikel waaraan je refereert, is uit 1997. De informatie eruit is inmiddels (minstens) gedeeltelijk achterhaald. Zie ook de tekst op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hogerhuis_(Verenigd_Koninkrijk) waar ik de informatie voor mijn reactie uit haalde.
Het House of Lords heeft niet veel macht meer, noch een vetorecht. Het kan besluiten van het Lagerhuis hooguit enige tijd tegenhouden. Wel wordt wetgeving regelmatig geamendeerd op initiatief van het Hogerhuis.
In 1911 werd de macht drastisch beperkt door de Parliamentary Act, die de macht van de House of Lords zodanig inperkte dat het geen wetten meer kon afwijzen en de doorvoer ervan nog slechts een twee jaar kon vertragen.
Daarnaast was het Hogerhuis tot oktober 2009 het hoogste hof voor strafzaken in Engeland, Wales, Noord-Ierland en voor civielrechtelijke zaken in het hele Verenigd Koninkrijk.

Het ontstaan van het Hogerhuis is te traceren naar de 11e eeuw, toen de Saksische monarchen besloten dat ze advies konden gebruiken en de Witangemot oprichtten. Deze ‘vergadering van de wijzen’ bestond uit rijke landeigenaren, kerkelijk leiders en ministers. Vanaf de 13e eeuw mochten ook vertegenwoordigers van graafschappen, steden en dorpen de vergadering bijwonen. De macht van het parlement groeide gestaag en ten koste van de Kroon. Tijdens de regeerperiode van Edward III, in de 14e eeuw ontstond het parlementaire twee-kamersysteem zoals we het nu kennen: de vertegenwoordigers van de graafschappen en steden kwamen bijeen in de House of Commons (Lagerhuis) en de bisschoppen en adel zaten in de House of Lords.
Hoewel de macht van het Hogerhuis tot ver in de 19e eeuw groter bleef dan het Lagerhuis, begon de vanzelfsprekendheid daarvan uiteindelijk toch langzaam af te brokkelen. Politieke en sociale verhoudingen veranderden met de komst van de industriële revolutie. In het Lagerhuis werden arbeiders verkozen terwijl ondertussen de sociale status van de adel afnam.
Hoewel de Lords feitelijk gezien dus nog wel veel invloed konden uitoefenen, ging dat steeds meer gepaard met protest. Dat werd pijnlijk duidelijk in 1909, toen het Hogerhuis David Lloyd George’s populaire voorstel voor het People’s Budget ­– een belasting voornamelijk gericht op rijke landeigenaren – tegenhield. De onvrede daarover leidde in 1911 tot de Parliamentary Act die de macht van de House of Lords zodanig inperkte, dat het geen wetten meer kon afwijzen en de doorvoer ervan nog slechts een twee jaar kon vertragen.
SimonV