Is er een actueel uitleveringsverdrag met Suriname?

Een personeelslid van mijn bedrijf heeft iemand dood gereden en is direct het land (Suriname) ontvlucht en zit nu in NL.

M.vr.gr.

Ron Westra

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (3)

Ja, er geldt een uitleveringsverdrag tussen Nederland en Suriname. Overeengekomen in 1976 en nog altijd geldend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit antwoord is onjuist. Deze wet wordt door de beantwooder verkeerd geïnterpreteerd.
Ja, Nederland heeft een uitleveringsverdrag met Suriname, dat is de
Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Suriname betreffende de uitlevering en rechtshulp in strafzaken, 's-Gravenhage, 27-08-1976
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit als bron gegeven uitleveringsverdrag betreft de eigen onderdanen. Dus een persoon met de Surinaamse nationaliteit waartegen een strafrechterlijke verdenking loopt, kan door Nederland, met inachtneming van voorwaarden, op verzoek van Suriname, worden uitgeleverd.
Het gebruikelijke uitgangspunt is dat Nederland geen eigen onderdanen uitlevert.
Suriname kan een opsporingsverzoek/bevel voorbereiden en doen uitgaan als daar gegronde aanleidingen voor zijn.
In de zaak waar vragensteller aan refereert kan het zijn dat het OM van Suriname aan het OM in Nederland gaat vragen de verdachte in Nederland voor het gerecht te dagen en bij bewijs dat voldoet aan de wettelijke eisen, te berechten.
Voor meer info kun je terugkijken naar Rtl4, dinsdag 10 september, 21.30.
Dus: neen er is geen Uileveringsverdrag tussen de Republiek Suriname en het Koninkrijk der Nederlanden waarin bepaald wordt dat eigen onderdanen kunnen worden uitgeleverd.
Het is in strijd met het principe - Jus de non evocando -.