Hoe kan de winnende partij in Hongarije 2/3 meerderheid krijgen in het parlement?

Ze hebben 49% van de stemmen gehaald, hoe kan het dan dat ze toch 133 van de 199 zetels krijgen?

6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Wat is het nu 2/3 of 49% daar zit nog al een verschil tussen
crispy
6 jaar geleden
daarom vraag ik het ook: 49% van de stemmen, maar 2/3 van de zetels in het parlement.

Het beste antwoord

Dat kan doordat ze een gemengd kiessysteem hebben.
106 zetels via een districten / First-past-the post-systeem
93 via evenredige vertegenwoordiging.

De winnende partij heeft fors meer stemmen gekregen dan nummer twee. Daardoor zal als dat een beetje "handig" over de kiesdistricten is verdeeld dat er toe leiden dat bij het first-past-the-post deel het overgrote deel van de zetels (veel meer als een evenredig aandeel) naar de winnaar gaat
van de uitslag

Als de grootste partij
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vergeten wat klad tikwerk weg te halen ;-)
* van de uitslag
* Als de grootste partij