Kan mijn vriend om een andere consulent vragen, bij de Sociale Dienst?

Hij heeft nu een consulent die het slechtste in hem boven brengt, ze is té correct in gezelschap, en behandelt hem neerbuigend, ik heb haar ook ontmoet, en ze geeft mij hetzelfde gevoel, hij is bang dat hij eerdaags uit zijn slof zal schieten, want ze blijft hem maar provoceren.

1.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
Het beleid hierin zal per gemeente verschillen. Vragen kan natuurlijk altijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Blijf in elk geval rustig en probeer zelfvertrouwen uit te stralen.
Zeg dat je geluidsopname wil maken van het gesprek en geef redenen op waarom je dit wilt doen, zonder de consulent aan te vallen.
http://www.svendegraaf.nl/?p=494
https://www.divosa.nl/nieuws/burger-mag-geluidsopname-maken-van-gesprek-sociale-dienst

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat mag en kan je, maar of het helpt is een tweede.
Je hebt weinig aan iemand die je steeds neerbuigend behandeld, maar laat je ook niet zo behandelen, dus zeg er iets van. Doe dit schriftelijk en verwoord het duidelijk, wel netjes blijven! Hoor je niets terug op je bericht, schrijf dan aan zijn manager, informeer wel eerst hoe je dit precies volgens de regels moet aanpakken.

Nog een paar tips:
- Op afspraak: geef niet te snel antwoord, laat je niet haasten. Blijf rustig en beleefd, denk even na en neem pen en papier mee, dan kan je even iets noteren tussendoor. Maak je eigen verslag van het gesprek met kernpunten, vragen en beslissingen.
- Laat je niet verleiden om op een vraag die bepalend is ineens een beslissend antwoord te geven. M.a.w. laat de consulent zo'n vraag in een brief/e-mail schrijven en deze aan je sturen, zodat je tijd kunt nemen om na te denken en mogelijk ook te overleggen met iemand anders. (Mijn ervaring is een telefoontje laat op de vrijdagmiddag waar even snel gesproken werd Ja? of Nee? ... ik werd overvallen.)
- Je mag altijd met z'n tweeën op de afspraak komen, zodat je je niet zo alleen voelt. Neem iemand mee die zijn woordje kan doen zonder boos te worden. Wellicht ken je iemand die hier ervaring in heeft. Dit is wel belangrijk bij een gesprekspartner die zich steeds kleinerend uitlaat tegenover cliënten.

Laat je niet intimideren, de tip het gesprek op te nemen is zeker het overwegen waard.
Succes verder!