Ja hoor, ook politici mogen in principe aandelen bezitten, tenzij dat tot belangenverstrengeling leidt. Zo moesten in het verleden diverse ministers hun aandelenpakket (tijdelijk) van de hand doen of onderbrengen bij een stichting (zie bron).
Natuurlijk kunnen aandelen van invloed zijn op de keuzes van politici, maar dat geldt ook voor tal van andere zaken in de privésfeer. Politici die roken zullen wellicht anders tegen een rookverbod aankijken dan niet-rokers. Wanneer er gesproken wordt over vergoeding van de schade door aardbevingen als gevolg van de gaswinning, zal een politicus uit Groningen in de Eerste of Tweede Kamer wellicht een andere mening hebben dan een politicus uit Utrecht. En politici met een koopwoning hebben persoonlijk belang bij gunstige fiscale regelingen voor eigen woningbezit. Zo zijn er tal van privézaken die de keuzes van politici kunnen beïnvloeden. Vaak moet hun mening wel passen binnen de kaders van de politieke partij die ze vertegenwoordigen.
Pieter2011