Wat word er werkelijk uitbetaald van een opsporingsbeloning van het OM?

Soms zie of hoor je wel eens op een pamflet bij gerechtsgebouw of opsporingsprogramma €40.000,= tipbeloning, maar word dat werkelijk uitbetaald.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Op 28 juli 2017 meldde televisieprogramma EenVandaag:

"Recordbedrag gereserveerd voor 'gouden tips'

Het Openbaar Ministerie heeft vorig jaar [2016] een recordbedrag aan beloningen uitgeloofd voor het oplossen van ernstige misdrijven. Er is een bedrag van bijna negen ton (880.000 euro) gereserveerd in ruim zestig zaken, voornamelijk cold cases.

(...)

De laatste jaren loofde het OM jaarlijks rond de drie ton uit aan beloningen in gemiddeld zo’n dertig zaken per jaar. Dat dit aantal dit jaar [2017] hoger ligt komt onder andere door de ‘Cold Case kalender' die in alle gevangenissen in ons land is verspreid. Meer dan de helft van de zaken waar dit jaar [2017] geld voor is gereserveerd, staat op deze kalender. Dit jaar [2017] is tot nu toe €223.500 uitgeloofd.

(...)

Er wordt vaak een aanzienlijk lager bedrag uitgekeerd dan is uitgeloofd. In 2016 was dit een bedrag van 33 duizend euro in drie zaken. Het ging om bijvoorbeeld een tip in een verkrachtingszaak. In 2015 is ruim veertig duizend euro uitgekeerd. Zo werd een bedrag van tien duizend euro verdeeld onder drie tipgevers die hebben bijgedragen aan het oplossen van de moord op Frank Tebbe in 2012. Dit jaar [2017] is nog geen beloning uitgekeerd." (dat was dus de stand van zaken in juli 2017)

In een jaar als bijvoorbeeld 2016 ging het dus om een percentage van uitgekeerde bedragen van 33.000/880.000 is 3,75%.

Op https://www.parool.nl/binnenland/beloning-voor-gouden-tip-zelden-uitbetaald~a37191/ van 14 oktober 2008 (!) staat nog dit:

"Beloning voor gouden tip zelden uitbetaald

(...)

Het college van procureurs-generaal, de top van het OM, verklaart het lage aantal uitbetalingen door het uitblijven van gouden tips. Politieonderzoeken zijn al zo breed opgezet, dat tips amper nieuwe informatie opleveren. Daarnaast komt het zelden voor dat de politie een misdrijf oplost door één gouden tip. Vaak is het een combinatie van tips en eigen recherchewerk waardoor een verdachte kan worden aangehouden. In dat geval wordt niet altijd uitbetaald.

Sinds 1963, het jaar waarin het tipgeld werd ingevoerd, werd in 650 zaken voor in totaal ruim 5,8 miljoen euro aan beloningen uitgeloofd. Slechts in negentig zaken kregen tipgevers ook uitbetaald. Samen mochten zij ruim een half miljoen euro verdelen."

500.000/5.800.000 is 8,62%.
Kortom: je kan min of meer zeggen dat het uitbetaalde bedrag tussen de 0 en 10% is van het uitgeloofde bedrag.
Antoni