is een pasfoto afgeven noodzakelijk voor een ID kaart aanvragen?

in mijn gemeente moet dit; ik vraag me af waar dat goed voor is.. we leven in 2018 tenslotte, bij dierentuinen en zwembaden gebruiken ze gewoon een webcam voor een nieuw abo

6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
De foto moet voldoen aan de eisen het is namelijk een wettig product en dat is het van een zwembad of iets anders niet.

Antwoorden (2)

Ja, je diend gewoon een pasfoto in te leveren die voldoet aan bepaalde eisen. Alleen om medische redenen kan je van die eisen soms afwijken. Bij voorkeur vragen ze een zo recent mogelijke pasfoto, maar als je uiterlijk in 5 of 10 jaar niet of nauwelijks is veranderd kan je dezelfde foto gebruiken als je die nog heb.

Toegevoegd na 17 minuten:
En het nut daarvan is dat ze die op een speciaal papier plakken zodat de machine die later met de gegevens die erop staan erop print.
Waarom dan? Eigenlijk heel simpel. Zoals vraagsteller zeg bij zwembaden en dierentuinen gebruiken ze een webcam waar je waarschijnlijk ook gewoon mag lachen en desnoods een pet op mag hebben. Een pasfoto moet (zoals ik al eerder zei) aan strenge eisen voldoen. En van goeie kwaliteit zijn en naar mijn mening zijn de kwaliteit van pasfotos en "webcamfotos" niet hetzelfde. Ook moet er aan bepaalde afmetingen van je hoofd op de foto voldaan worden en weet niet of de huidige webcams daar in staat zijn dat presies te meten. Bovendien heeft de gemeente dan extra werk om dan eerst een foto van jou (of je kind) te moeten maken en dan pas de aanvraag in behandeling kan nemen, terwijl het gewoon tijd schil voor zowel jou als de gemeente dat je gewoon zoals altijd gewoon een pasfoto mee te nemen die aan de eisen of een uitzondering voldoet. Dus om het bovenstaande, daarom. Maar wie weet hoe het aanvraag proses voor identiteitsbewijzen vanaf 2020 zich zou ontwikkelen?
Toegevoegd op 23 april 2018 17:45: tekst
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Vraagsteller vraagt zich af _waarom_ het ouderwets met een pasfoto moet. Dan is dát het zo moet geen antwoord op deze vraag.
-
10XL
6 jaar geleden
Lees nu dan mijn toevoeging
Erna55
6 jaar geleden
Hoe zit het met de toegvoeging ? Heb je die vandaag toegevoegd ?
Een toevoeging op 23 april, dat is 2 maanden later....
In het algemeen kan je wel zeggen dat dit inderdaad noodzakelijk is. Foto's, gemaakt met een webcam, zijn meestal wel goed gelijkend,maar voldoen niet aan alle eisen die de wetgeving stelt aan een officiële pasfoto.