Levert de de grootste partij altijd de premier bij de verkiezingen?

Of kan er een minister president worden aangesteld van een kleinere partij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Bij de tweede kamer verkiezingen kiezen we alleen de kamerleden, en geen premier. In het verleden is het regelmatig voorgekomen dat de premier niet uit de grootste partij kwam.

Van 1946 tot 1981 hadden we veertien kabinetten. Acht keer kwam de minister-president uit de grootste partij, vier keer uit de tweede in grootte, twee keer uit de vierde in grootte. In twee van die gevallen was de minister-president weliswaar geen lid van de grootste partij, maar wel van de grootste partij in de coalitie: Beel in 1958 en Van Agt in 1977. Opmerkelijk zijn ook de eerste twee kabinetten-Drees (in 1948 en 1951). Zijn partij, de PvdA, was toen kleiner dan coalitiegenoot KVP. De KVP liet echter het premierschap aan hem, zelfs ondanks het grote verlies van de PvdA bij de verkiezingen van 1948.

Echter, sinds 1986 is de lijsttrekker van de grootste partij in ieder geval wel steeds premier geworden.

Het is nu vrij aannemelijk dat de premier uit de grootste partij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op je laatste zin: mits de grootste partij ook aan de regering deelneemt.

Andere antwoorden (2)

dat hoeft niet, de coalitie partijen bepalen wie dat wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel als hij er in slaagt een kabinet te formeren die de steun van de kamer geniet.