Wat zijn manieren om meer te leren over de parlementaire geschiedenis van NL?

Ik ben enorm geinteresseerd in de politiek, en nu wil ik wat meer duiken in de Nederlandse politiek en de geschiedenis daarvan. Vooral de na-oorlogse politiek, dan. Ik heb Kijken in de Ziel vandaag bijvoorbeeld gekeken, met oud-premiers Balkenende, Kok & van Agt. Ook heb ik een portret van Ruud Lubbers van 'Andere Tijden' bekeken. Zijn er, A. meer interessante documentaires die ik zou kunnen bekijken om mijn kennis hierover te bevorderen, en B. andere manieren naast documentaires om te leren over de parlementaire geschiedenis van Nederland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In september 2017 is een nieuw boek verschenen over exact het onderwerp dat jij interessant vindt: "Zeventig jaar zoeken naar het compromis, Parlementaire geschiedenis van Nederland deel II, 1946-2016". Het is een vervolg op "De eerste honderdvijftig jaar. Parlementaire geschiedenis van Nederland, 1796-1946". Het boek is geschreven door Bert van den Braak en Joop van den Berg.

Bert van den Braak is historicus en als senior onderzoeker verbonden aan het Parlementair Documentatie Centrum van de Universiteit Leiden en het Montesquieu Instituut, en is tevens beheerder van de website Parlement & Politiek. In 1998 is hij gepromoveerd op een proefschrift over de ontwikkelingsgeschiedenis van de Eerste Kamer vanaf haar instelling in 1815. Joop van den Berg was, na een loopbaan in de journalistiek, onder meer hoogleraar Nederlandse politiek en parlementaire geschiedenis aan de Universiteit Leiden en hoogleraar parlementair stelsel aan de Universiteit Maastricht. Van 1992 tot 1996 was hij lid van de Eerste Kamer voor de PvdA, het laatste jaar als fractievoorzitter.

Ik vermoed dat dit boek je een heel stuk op weg kan helpen met het vergroten van jouw kennis over de parlementaire geschiedenis van Nederland.

Ook publicaties van het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis http://www.ru.nl/cpg/publicaties/overzicht/ kunnen je hierbij helpen. De kerntaak van het CPG behelst de serie Parlementaire geschiedenis van Nederland na 1945 en het Jaarboek Parlementaire Geschiedenis. Veel publicaties van het centrum zijn geschreven door Carla van Baalen, hoogleraar parlementaire geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen en tevens directeur van het centrum. Die boeken raad ik je ook aan. Zie https://www.bol.com/nl/c/algemeen/carla-van-baalen/26845/index.html.

Op internet vind je natuurlijk ook veel informatie over de parlementaire geschiedenis van Nederland. Op een website als bijvoorbeeld de al genoemde website Parlement & Politiek www.parlement.com kan je meer informatie vinden over de Nederlandse politiek.
Antoni