mag je D'66 in de eerste jaren van haar bestaan een populistische partij noemen?

Toegevoegd na 31 seconden:
nu D66 (zonder '

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

"Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een politieke stijl (soms een ideologie genoemd) waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van "het volk" kiest."

Het 'Appèl aan iedere Nederlander, die ongerust is over de ernstige devaluatie van onze democratie' geeft de zorgen weer waarop de partij haar standpunten toen heeft gebaseerd. Daarin staat onder andere uitgebreid beschreven dat D66 vond dat het politieke systeem niet deugde en bijvoorbeeld ook dat de kiezer niet zelf de regering kiest. Dat heeft wat weg van populisme.

Hetgeen het moeilijk maakt D66 echt als populistisch te bestempelen is dat ze vooral tegen een set van verouderde regels waren die volgens hen effectief democratisch regeren onmogelijk maakte. D66 stelde zich daarbij niet tegenover een bepaalde elite.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeker , eigenlijk iedere partij . De ( SDAP) PvdA had inden beginne ook knap radicale standpunten van afschaffen koningshuis tot revolutie( vergissing Troelstra) domela Nieuwenhuis dat alles was vooral voor de 2e wereld oorlog . Vergeet niet dat de democratie min of meer werd afgedwongen na financiële problemen van het staatshoofd door Thorbecke . Iedere partij komt vaak voort uit onvrede of zoals D66 een groepje goed gebekte reclame jongens. In de oprichting's verklaring staan ze voor de deur van het toen grootste reclame bureau ( v Mierlo en medeoprichter ) de leuze was alles moet anders en het bestuur moet op de schop burgemeesters moeten gekozen worden en referenda moeten leidend zijn . En een hoop andere leuke teksten . Van Mierlo was een soort Ferry B in overtreffende vorm reed met een kakki regenjas in een Saab en liet zich interviewen en sprakleuk studentikoze teksten uit over dat alles anders moest . Daarom worden het gekozen burgemeesterschap en de referenda als de verloren kroon van D66 juwelen aangeduid . D66 maakt nu uit van het establisment en is voor meer macht voor Europa of zelfs absolute macht voor de regenten waar het eerst zo tegen was . Ook bij iedere belasting verhoging gaat het vingertje omhoog of nu nu btw is of verlaging van belasting voor grote bedrijven D66 doet graag mee met de macht oude principes zijn dood . Zo gaat dat net als met oud en nieuw geld . Eerst zijn het ordinaire nieuwe rijken dan hun kinderen worden indien rijk genoeg de nieuwe chique .