Hoelang duurt de procedure om de monarchie af te schaffen?

Ik moet dit weten voor een geschiedenis werkstuk maar kan het niet op het internet vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zou vrij snel kunnen . Dat heet revolutie :).De Franse revolutie de Russische in Griekenland en Italië en vele andere Europese landen hebben ze dat op een wat rustiger manier gedaan . Wat bloedig soms en met dan toch langdurige chaos tot gevolg . Ook na de eerste wereld oorlog na afzetting van de Duitse Keizer ( die asiel kreeg in Nederland ) kwam daar eerst weinig goeds voor terug. Begrijp goed ik ben niet voor revolutie zeker niet met geweld maar het is een manier. Trouwens Troelstra een voorman ooit van de PvdA heeft opgeroepen tot revolutie in Nederland de zgn vergissing van Troelstra genoemd. De PvdA ( SDAP ) was toen nog een activistische populistische partij die het voor de arbeider opnam .
Computoon
6 jaar geleden
Vraagsteller had het over een procedure :-) Revoluties, bezetting, staatsgreep e.d. zijn methoden die vaker gehanteerd zijn om zo'n doel te bereiken, maar ik ben uitgegaan van de wettelijke methode.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit was een reactie en geen antwoord

Antwoorden (1)

Dan moet de Grondwet aangepast worden. Eerst moet het standaard proces voor een wet worden doorlopen (meerderheid moet voor zijn), daarna moet er een nieuwe Tweede Kamer komen. Daarna moet iedereen met 2/3 voor zijn. Maar dan ben je er natuurlijk niet want er moet dan iets voor in de plaats komen en daarvoor moeten ook weer wetten komen.

Dat gaat enkele jaren duren maar ik vermoed dat zo'n wet in de planfase blijft steken omdat er geen meerderheid voor zal zijn. Tijdsduur is niet te geven, dat hangt ervan af hoeveel sprekers er iets over willen zeggen, hoeveel wijzigingen er komen op het eerste voorstel, wanneer er verkiezingen komen (het is het gemakkelijkst om die nieuwe TK te laten kiezen als er toch al verkiezingen zijn.)

"Huidige herzieningsprocedure Grondwet

Een grondwetswijziging doorloopt 7 stappen:

    De regering of 1 of meer leden van de Tweede Kamer dienen een voorstel tot grondwetswijziging in.
    De Tweede en Eerste Kamer nemen dit wetsvoorstel in 1e lezing aan met een gewone meerderheid. Dit heet ook wel de ‘overwegingswet’ of de ‘verklaringswet’.
    De Tweede Kamer wordt ontbonden en er worden verkiezingen gehouden. Hierdoor kunnen kiezers zich over de wijzigingen uitspreken.
    Het in 1e lezing aangenomen voorstel indienen bij de nieuwe Tweede Kamer.
    De Tweede en Eerste Kamer nemen het wetsvoorstel in 2e lezing aan met een 2/3 meerderheid.
    Het ondertekenen van het wetsvoorstel door de koning en 1 of meer ministers of staatssecretarissen.
    Publicatie van de wijziging in het Staatsblad. De wijziging treedt daarna direct in werking.

In de Notitie herzieningsprocedure van de Grondwet staat welke punten zich in het verleden hebben voorgedaan. En waarom het kabinet dit standpunt inneemt."
Computoon