Verstrekt de politie informatie die ze van mij hebben?

De politie heeft regelmatig om mijn persoonsgegevens gevraagd bij het geven van een waarschuwing van kleine vergrepen. Het ging om vergrepen als bumperkleven met de scooter, op een verboden fietspad rijden en onbevoegd in een parkeergarage lopen. Ook is door politie bij een festival softdrugs van mij afgenomen. Na tekening van bewijs van afgifte moest ik het terrein verlaten, verder geen proces verbaal oid. Na een eredivisie voetbalwedstrijd is ook wel eens om mijn id-kaart gevraagd. De politie dacht namelijk dat ik op een plek was om uitsupporters op te wachten.

Nooit heb ik van de politie hiervoor een boete gekregen. Wel zag ik dat de agenten alles gedetailleerd registreerden in hun telefoon. Daarbij is nooit naar mijn mening gevraagd. Ik weet niet wat zij geregistreerd hebben. Om die reden vraag ik me af of ik dit register of database in kan zien?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Politieagenten kunnen via de smartphone waarop de app draait direct de persoonsgegevens controleren. De ID-kaart kan worden gescand. Door het snel controleren van iemand zijn identiteit kan worden voorkomen dat iemand een valse identiteit opgeeft. Bij controle van een rijbewijs verschijnt de foto.

Op grond van art 25 van de Wet Politiegegevens heb je het recht de politie te vragen of er gegevens over jou zijn vastgelegd en zo ja, welke gegevens dat zijn.
Je doet het verzoek om kennisneming (inzage) van jouw gegevens schriftelijk, daar is een klein voorbeeldbriefje van. Je hoeft niet aan te geven waarom je kennisneming van jouw gegevens wil inzien.
Verder moet je aantonen dat je dezelfde persoon bent als de persoon van wie je de gegevens wilt inzien. Vermeld daarom in de brief jouw volledige achternaam en voorletters, geboortedatum en adres. Op het politiebureau moetje een legitimatiebewijs tonen.
Het kan zijn dat er een bedrag van € 4,50 wordt verlangd.
Stuur het briefje aan de privacyfunctionaris bij de eenheid van de Nationale Politie die het dichtst bij jouw woonplaats is. Het adres kun je vinden in bijgaande lijst: postadressen privacyfunctionarissen.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/postadressen_privacyfunctionarissen_0.pdf

Toegevoegd na 52 seconden:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/voorbeeldbrief-inzage-politie_0.pdf