Door het achterblijvende vertrouwen zullen er minder directe investeringen plaatsvinden. De toekomst van het eurogebied is toch wat minder zonnig geworden. Het is maar de vraag hoe de economie in de eurozone zich de komende tijd gaat ontwikkelen. Het kan goed zijn dat deze voorlopig zeer zwak blijft. En dus zul je als buitenlandse investeerder voorzichter zijn met het opzetten van een bedrijf in de eurozone. Dit is ook een reden voor een lagere euro. De verwachting is dat de inflatie door de koersdaling anderhalf procentpunt hoger uitkomt dan anders het geval was geweest. En dit heeft grote gevolgen voor de bewegingsruimte van de centrale banken. Als de inflatie oploopt hebben ze minder mogelijkheden om de rente laag te houden. De lage rente veroorzaakt namelijk ook inflatie en die moeten ze in de hand houden. Dus een oplopende inflatie zal ertoe leiden dat de centrale banken eerder de rente moeten verhogen. En een hogere rente zal op korte termijn de investeringen verder afremmen. Een hogere rente zal de economie afremmen. Zeker als er sprake is van een hoge kredietverlening zoals nu het geval is. Hoge rente in combinatie met de schuldenproblematiek waar de landen voor staan geeft een heel somber beeld voor de toekomst.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ATWM Was jij niet de eerste op GV die met een dergelijke vraag over het "ondenkbare" lot van de Euro begon ? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja ATWM , ik las wel dat er door de Euro- onrust , juist zeer veel vertrouwen is in Nederlandse en Duitse staats obligaties. Daar is de rente op gedaald. Dus beleggers hebben niet zozeer geen vertrouwen in de Euro als munt , slechts de verdeling kredietwaardig deel / niet kredietwaardig deel van eurozone is het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem gevonden : www.goeievraag.nl/vraag/denkbaar-duitsland-nederland-binnenkort-euro.42835
AWM
13 jaar geleden
Dat is goed mogelijk, ik kan hem alleen niet meer terugvinden...
AWM
13 jaar geleden
Ja, dat was hem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rond 2001 stond de euro op 0,85 dollar. De export draaide overuren

Andere antwoorden (1)

Dan worden vele geimporteerde dingen duurder,behalve die uit de knoflook landen.