D 66 heeft daar nauwelijks een rol in gespeeld. Dat is en was vooral een partij van de hoger opgeleide stedeling, die toch al niet naar de kerk ging. En is in de loop der jaren steeds verder naar links afgegleden. Maar dat terzijde.
Zie vooral de link.
teusvh
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
D66 is opgericht in 1966 en is liberaal dus als jij dat links noemt?
teusvh
6 jaar geleden
Ik citeer een stukje uit het nieuws, over het D66 cingres vandaag:
D66-leider Pechtold gaf in zijn toespraak tot de achterban juist linkse partijen onder uit de zak. „Samen staan GroenLinks en de Socialistische Partij nu al voor 50 jaar oppositie”, zei Pechtold. „Progressieven moeten het hebben van politieke moed. En die ontbreekt bij onze geestverwanten. Dát is het probleem van links Nederland.”
Neen, dat is maar voor een deel waar, de voornaamste oorzaak van de doorbraak en de ontzuiling was de televisie. De mensen kregen nu informatie over gedachten en ideeën van andere stromingen waardoor ze nu open gingen staan voor andere partijen en niet automatisch meer op een partij van de eigen zuil gingen stemmen. Een van die andere partijen was D66 die in het geheel niet tot een of andere zuil behoorde.