Wat is het verschil tussen de Kroon en Koning in het staatsrecht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Niets want de kroon kan ook een koningin zijn. Vandaar het woord Kroon

Antwoorden (1)

De Kroon bestaat in feite uit de Koning en de verantwoordelijke minister.
In Nederland wordt de term Kroon gebruikt om de koning aan te duiden in de uitoefening van een staatsrechtelijke taak onder ministeriële verantwoordelijkheid.

Tot 1983 bepaalde de Grondwet dat ministers, commissarissen van de Koning en burgemeesters "door de Koning" werden benoemd of aangesteld. Als gevolg van de invoering van de ministeriële verantwoordelijkheid in de periode 1840-1848, was de benoeming niet langer meer gebaseerd op de persoonlijke opvatting van de koning, maar kwam het initiatief en de verantwoordelijkheid voor het besluit bij een minister te liggen. De term "Kroon" geeft sindsdien de niet-persoonlijke rol van de koning bij dergelijke besluiten weer. Bij de algehele grondwetsherziening van 1983 is de term "door de Koning" gewijzigd in het minder persoonlijke "bij koninklijk besluit".
SimonV