In principe bestaan er geen officiële regels over het verschil tussen dorp en stad. Van oudsher mag je een gemeente alleen een stad noemen wanneer deze over stadsrechten beschikt. Deze rechten werden door een landsheer verleend. Een stad mocht onder meer een stadsmuur bouwen om zichzelf goed te kunnen verdedigen. Amsterdam kreeg zijn stadsrechten bijvoorbeeld rond het jaar 1300. Ook een kleine plaats zoals het Gelderse Bronkhorst (met iets meer dan 150 inwoners) heeft stadsrechten. Den Haag met meer dan 500.000 inwoners heeft daarentegen nooit officiële stadsrechten verworven.
In de praktijk wordt meestal de grens van 25.000 inwoners aangehouden. Alles daaronder noemen we in de volksmond een dorp.
6 jaar geleden
Vroeger kon een plaats "stadsrechten" krijgen, waarmee het zich een stad mocht noemen. Dit heeft niets met het aantal inwoners te maken.

---In Nederland wordt bij plaatsen zonder historische stadsrechten vanaf een inwoneraantal van ongeveer 50.000 door sommigen gesproken van een stad, overigens zonder dat dit een algemeen aanvaard gebruik is.
Of een plaats als stad gezien wordt, hangt ook af van de bevolkingsdichtheid van het omliggende gebied.
Zo wordt bijvoorbeeld Emmeloord door de meeste mensen als stad gezien en Wijchen als dorp, hoewel Wijchen meer inwoners heeft dan Emmeloord.

In een groot gedeelte van de provincie Groningen en een deel van de provincie Drenthe gebruikt men de term 'Stad' ook wel om de daar centraal gelegen stad Groningen aan te duiden. Inwoners van de gemeente Groningen worden stadjers genoemd.

-----In de Nederlandse wetgeving komt de term 'stad' niet voor; de Nederlandse wet kent sinds 1848 slechts de begrippen gemeente en bebouwde kom. Vóór de negentiende eeuw was een stad een plaats die stadsrechten had gekregen. In de Bataafse Republiek werd het onderscheid opgeheven en werd de municipaliteit ingesteld. Koning Lodewijk Napoleon herstelde de stadstitel, zonder daaraan speciale rechten te verbinden.
Den Haag, dat nooit stadsrechten had gekregen, werd zo in naam alsnog een stad. Koning Willem I nam dit over in het Koninklijk Besluit van 30 mei 1825.
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Ik woonde vroeger in een buitenwijk van een stad. Iedereen in mijn gezin zei dat ze "naar de stad" gingen" als ze gingen winkelen in het centrum van die stad. Daar vond je de grote warenhuizen en daar werden de grote markten gehouden.