hoeveel procent van de nederlanders (man/vrouw) rookte toen roken nog heel gewoon gevonden werd?

het percentage ligt nu op 22% dacht ik.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Tussen 1990 en 2015 is het totale percentage rokers onder de bevolking van 18 jaar en ouder gedaald van 37,5 naar 26,1%. Het percentage dagelijkse rokers is in dezelfde periode gedaald van 32,1% naar 19,4%, volgens deze website https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/roken/cijfers-context/trends#node-trend-roken-volwassenen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sinds 1980, het eerste jaar waarover vergelijkbare cijfers
beschikbaar zijn, daalt het percentage rokers gestaag. Bij
mannen rookte in 1980 nog meer dan de helft (52%), in 2014
was dit percentage gehalveerd tot minder dan een kwart (24%). De daling was bij vrouwen relatief wat minder
groot: het percentage vrouwen dat rookte nam met bijna een
derde af van 34% in 1980 tot 22% in 2014, volgens het rapport FACTSHEET CONTINU ONDERZOEK
ROOKGEWOONTEN 2014 van het Nationaal Expertisecentrum Tabaksontmoediging. Zie https://assets.trimbos.nl/docs/21388531-6303-48f7-9a47-51898fb427df.pdf.
Antoni
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de jaren 60-70 van de vorige eeuw rookte men wel heel erg veel. Als ik bedenk wie er om me heen niet rookte, moet ik al flink zoeken. Ik gok zelf op wel 70-80 procent?
Bij een verjaardag stonden sigaretten op tafel. In het ziekenhuis mocht je roken (behalve op bed), doktoren rookten en kinderen vanaf een jaar of 11-12.
En, volgens bijgaande bron, op tv rookte ook zo ongeveer iedereen, inclusief onze koningin.