waarom worden de pandas uit china onder politebegeleiding van 30 man vervoerd?

ik zag laatst een filmpje op de tv over het vervoer van de panda's uit China, nu vraag ik me af, hoezo worden deze 2 panda's onder massale politiebegeleiding, met toeters en bellen, vervoerd, al vanaf de landingsbaan van het vliegveld, en het waren echt een stuk of 20 voertuigen. hoezo onder zoveel politiebegeleiding? het zijn toch maar dieren?

1.5K
paulus811
7 jaar geleden
Het zijn toch maar dieren...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet alleen dat het dieren zijn, maar ook nog dieren die miljoenen euro's vertegenwoordigen.
Die toeters en bellen horen erbij om de Chinese autoriteiten nogmaals te tonen dat de Nederlandse regering enorm blij is met dit 'geschenk'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het Belgische natuurpark Pairi Daiza zit ook een koppel, waar al een jong geboren is. https://www.pairidaiza.eu/nl/baby-panda
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat panda's zeldzaam zijn en de trots van het land. Ze willen zoveel mogelijk panda's beschermen, ook omdat panda's moeilijk paren. Daarom zijn er allerlei programma's ontwikkeld om panda-paartjes succesvol te laten paren. Zodat ze niet uitsterven. Er zijn altijd stropers en jagers die voor veel geld zo'n panda wel willen verkopen, dus ja, dan is er bescherming nodig. Dus nee, het zijn niet 'maar' dieren.

Het beste antwoord

De panda's zijn te leen. Na vijftien jaar moeten zij terug. Panda's worden niet zomaar door China geschonken, het blijft een zeldzaam gebaar. De panda's zijn in 'bruikleen' en er moet jaarlijks voor worden betaald. Ouwehands Dierenpark moet ongeveer een miljoen euro aan ‘huur’ betalen voor de panda’s. Dit is nog zonder de kosten voor het nieuwe pandaverblijf: Pandasia en de kosten voor verzorgers, eten voor de dieren, onderhoud, het invliegen van de dieren en de speciale cursussen die verzorgers in
China moesten volgen.
Vertegenwoordigers van het Ouwehands Dierenpark hebben ongeveer vijftien jaar geprobeerd om een panda-paar naar Nederland te krijgen. Aangezien de Chinese autoriteiten alleen overleggen op gelijk niveau moesten er gesprekken gevoerd worden met vertegenwoordigers van de Nederlandse regering, waarbij de premiers en het Koningshuis een rol hebben gespeeld.
De goedkeuring van China om twee panda's uit te lenen werd bekend gemaakt tijdens het staatsbezoek van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima in oktober 2015 en betekende een groot eerbewijs van China aan Nederland.
Pandadiplomatie, zoals dit gebruik officieel heet, is een eeuwenoud Chinees gebruik. Het is een teken van vertrouwen en vriendschap als China de zeldzame dieren aan een land uitleent. Het symboliseert vooral het vertrouwen in de diplomatieke en handelsbetrekkingen.
Worden de panda's ziek of wordt er, bij wijze van spreken, maar een haartje van deze diertjes beschadigd door onzorgvuldig vervoer, onzorgvuldige behandeling of nalatigheid dan is dat, en helemaal als de diertjes gestolen worden, een grote financiële schadepost voor Nederland, maar nog erger, een jarenlang niet te herstellen gezichtsverlies.
Vandaar dus die enorme bewaking tijdens het vervoer tot aan de aflevering in Rhenen om de pandadiplomatie in veilige banen te leiden.

Toegevoegd na 1 uur:
De pandaberen die Nederland te leen heeft gekregen zijn Chinees staatsbezit waar Nederland dus zeer zorgvuldig mee om moet gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er was al eerder een toezegging gedaan, maar deze werd ingetrokken naar aanleiding van de kritische houding van Nederland ten aanzien van de mensenrechten zoals die
in China gehanteerd werden. In 2005 volgt een nieuwe poging via de Chinese fabrikant Huawei waar de toenmalige directeur van Telfort (de huidige directeur van het dierenpark) zaken mee deed.
Er was Nederland veel aan gelegen dat er niets mis kon gaan tijdens de verhuizing van Wu Wen (krachtige wolk) en Xing Ya (elegante ster).
Dat er zoveel aandacht aan besteed wordt, is niet alleen uit beleefdheid maar ook om economische redenen.
alexf52889
6 jaar geleden
het is duidelijk omschreven
alexf52889
6 jaar geleden
eigenlijk zijn de panda's dus soort diplomaten? van China?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@alexf52889, dat vind ik knap bedacht, overeenkomsten en verschillen met elkaar verbinden kan niet iedereen.
Hoewel panda's weinig energie verbruiken per dag, betreft het in dit geval beslist geen 'stille diplomatie'.
http://www.nu.nl/wetenschap/4085701/pandas-bewegen-verrassend-weinig--.html

Andere antwoorden (1)

Panda's zijn zeldzame dieren en daarom enorm duur: Ouwehands betaalt China een miljoen per jaar voor de twee reuzenpanda’s. Er zijn helaas genoeg criminelen die graag een dergelijk duur huisdier (of de huid daarvan) willen om mee te pronken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Zou Ouwehands dan ook permanent 30 bewakers rond de panda's hebben zitten?
Welnee!
Het was een grote (maar mooie) publiciteitsstunt.