Waarom wordt een 'ministerie van ICT' (o.i.d.) zo weinig besproken in de Tweede Kamer?

D66 stelde in 2012 het al voor, en er is nog vrij weinig gebeurd.

http://www.nu.nl/internet/2861439/breng-alle-ict-onderwerpen-bij-ministerie.html

1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat de politiek altijd achter de feiten aanloopt. Dat had er eigenlijk 10 jaar geleden al kunnen of moeten zijn. Daarnaast worden er per dag tig dingen door politici besproken die nooit het levenslicht zien.
Antoni
7 jaar geleden
In zijn Techvisie D66 uit 2016 https://d66.nl/content/uploads/sites/2/2016/06/Techvisie-online.pdf doet hij een vernieuwd voorstel: "Stel een minister van Economie, Technologie en Privacy aan. Deze aanjager van de digitale economie, bewaker van eerlijke concurrentie en hoeder van burgerrechten staat aan het hoofd van een nieuwe digitale driehoek voor technologie- en internetbeleid. Analoog aan de zeshoek8 die kabinetten vormen om het financiële en sociaaleconomische beleid te coördineren. Deze digitale driehoek moet verder bestaan uit de ministeries van Justitie (rechtstaat, opsporing en cybersecurity) en van Binnenlandse Zaken (inlichtingendiensten en ICTinkoop). Deze drie ministeries worden geflankeerd door vijf sterke en onafhankelijke toezichthouders: de ACM (mededinging), de AP (persoonsgegevens), het NCSC (cybersecurity), de CTIVD (inlichtingendiensten) en het BIT (project-toetsing)."

Het beste antwoord

Er is al een ministerie van ICT. Dat is het ministerie van Economische Zaken.

Dat ICT niet in de naam van het ministerie wordt genoemd, betekent niet (per definitie) dat er geen of te weinig aandacht aan wordt besteed.

Er zijn talloze veelomvattende en verreikende maatschappelijke onderwerpen die niet in de naam van een ministerie zijn verwerkt, maar waar toch veelvuldig en intensief beleid voor wordt gemaakt.
Antoni