Op NPO1 om 20.30 uur begint de uitzending, dus ook de eerste uitslagen tot ongeveer half een vannacht.

Toegevoegd na 11 minuten:
Schiermonnikoog heeft een reputatie hoog te houden, wil ieder jaar als eerste de uitslagen kunnen melden. Dit jaar blijken er toeristen speciaal met de boot naar het Waddeneiland te gaan om speciaal daar te kunnen stemmen. Ook al heeft Schier maar één stembus te tellen, dit kan wel de reden zijn dat eeuwige rivaal Rozendaal dit jaar misschien gaat winnen. Door de stemming van de toeristen worden daar percentages boven de 100% gehaald.

"ROZENDAAL – Lukt het Rozendaal dit jaar wel om als eerste gemeente van Nederland met de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen te komen? Vier jaar geleden ging de ‘winst’ naar Schiermonnikoog, maar Rozendaal heeft goede hoop om dit jaar wel de eerste te zijn.

De kleine gemeenten in Nederland strijden altijd om als eerste te zijn met de uitslag. Met 1500 inwoners maakt Rozendaal een goede kans. ‘Ik weet zeker dat onze ambtelijke tellers hun best zullen doen’, schrijft burgemeester Jan Hendrik Klein Molekamp in het gemeenteblad In de Roos." (bron)

Toegevoegd na 36 minuten:
Aangezien het stemmen tot 21.00 uur mogelijk is, kan met het tellen der stemmen pas om 21.00 uur begonnen worden. Dus i.i.g. na 21.00 uur.
Video met uitslag Schier als eerste in 2012.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Polls zijn opiniepeilingen dus verwachtingen en geen uitslagen.
De verwachtingen heb je periodiek het jaar door.
Als de definitieve uitslagen er zijn dan verliezen de opiniepeilingen hun betekenis.
Dat is bij deze landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer in de loop van donderdag 15 maart het geval.