Nee, dat mag niet.
Wenst u als raadslid te worden geïnstalleerd dan moet u wonen in de gemeente waar u raadslid wordt.
Om tot raadslid te worden gekozen, dient men verder aan een aantal andere voorwaarden voldoen. U moet achttien jaar of ouder zijn en niet uitgesloten van het kiesrecht. Het is in Nederland ook voor mensen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse mogelijk deel uit te maken van een gemeenteraad. In dat geval moet u minstens vijf jaar achter elkaar in Nederland hebben gewoond.
SimonV
7 jaar geleden
BartNOR
7 jaar geleden
Als ik op meerdere adressen woon, en mijn tweede adres is in de gemeente waar ik gemeenteraadslid wil worden, zou dat dan kunnen?
SimonV
7 jaar geleden
Gemeentewet artikelen 2 en 3:
In deze wet wordt verstaan onder ingezetenen: zij die hun werkelijke woonplaats in de gemeente hebben. Zij die als ingezetene met een adres zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van een gemeente, worden voor de toepassing van deze wet, behoudens bewijs van het tegendeel, geacht werkelijke woonplaats te hebben in die gemeente.
Dus een tweede adres zal niet kunnen. https://vng.nl/onderwerpenindex/recht/gemeentewet/vraag-en-antwoord/mag-een-raadslid-zijn-raadslidsmaatschap-blijven-vervullen-als-hij-zich-als-inwoner-in-duitsland