Ambassadeurs worden voorgedragen door de leiding van het ministerie van Buitenlandse Zaken: de Secretaris Generaal (SG) en de Directeuren Generaal (DG’s).
Zij selecteren uit de groep medewerkers die al ambassadeur zijn of op schaal 14 of hoger werken kandidaten voor de functies die vrijkomen.

Samen met de personeelsdienst maakt de leiding een plaatsingsplan. Dit is een ingewikkeld proces omdat met veel belangen rekening moet worden gehouden. Er wordt gekeken welke capaciteiten nodig zijn voor een bepaalde functie en welke kandidaten die kwaliteiten bezitten. Maar soms telt ook mee of een kandidaat in het verleden loyaal is geweest of actief voor de juiste politieke partij. Ook wordt gekeken naar de doorstroming van talent, zodat ook in de toekomst genoeg goede ambassadeurs beschikbaar zijn.

Het plaatsingsplan van de ambtelijke leiding wordt uiteindelijk aan de minister van Buitenlandse Zaken voorgelegd. De minister kan wijzigingen aanbrengen en kandidaten uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Het definitieve plan van de minister gaat naar de ministerraad. Omdat de ambassadeur namens de Koning wordt uitgezonden, besluit de ministerraad uiteindelijk wie er ambassadeur wordt.
SimonV