Nee, de premier kan in Nederland geen decreet uitschrijven zoals Trump dat doet.

Dit soort decreten kennen we in Nederland niet echt, maar ze zijn wel enigszins vergelijkbaar met onze "Algemene Maatregel van Bestuur". Ook die aanwijzingen hoeven niet door het parlement te worden goedgekeurd, maar kunnen door de regering zelfstandig worden gewijzigd.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dit kan niet. Een minister kan wel een regeling opleggen en de minister-president kan dit ook. Maar deze regeling is meer algemeen. Even een voorbeeld wat ik snel bedenk en nu op dit moment erg actueel is in de media: (Ik weet niet of je het nieuws volgt??)

De minister van Veiligheid en Justitie heeft nu de bevoegheid gekregen om terugkerende syriëgangers de Nederlandse nationaliteit af te pakken zonder tussenkomst van een rechter of de Eerste en Tweede Kamer.

Dit is eigenlijk wel een goed voorbeeld. Hier mag een minister dus wel een besluit nemen in zijn eentje. Maar voordat hij de bevoegdheid krijgt om deze maatregel op te leggen moesten eenmalig beide kamers het plan goedkeuren. Dit is nu gebeurd. Dus nu mag dit.

Echte decreten mag de minister-president of een andere minister niet doen. Dit zo'n ministeriële regelingen zijn de enige dingen waar een minister invloed kan hebben zonder dat hij daarvoor goedkeuring nodig heeft van de kamers.