Waarom wordt Amerikaanse president voor vier jaar gekozen (Nederland Tweede Kamer ook elke 4 jaar verkiezingen)? Verband? waarom niet 5 of 6 jaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dit is vastgelegd in 1787 bij het schrijven van de grondwet van de Verenigde Staten. In artikel 2 van de grondwet is de zittingstermijn van de president vastgelegd.

Tijdens de besprekingen daarover werden verschillende termijnen voorgesteld, zelfs een van 20 jaar! Uiteindelijk werd besloten tot een termijn van vier jaar. Leden van de Senaat zouden voor zes jaar worden gekozen, en leden van het Huis van afgevaardigden voor twee jaar. Als dan voor de president een termijn van vier jaar werd gekozen, was die er precies tussenin: een compromis.

Dit besluit heeft niets te maken met de zittingstermijn van de Nederlandse Tweede Kamer. Die is pas vastgelegd in 1848.

Op http://www.parlement.com/id/vj1fhovfhrsl/zittingsduur_tweede_kamer vind je daarover deze informatie:

"Sinds 1848 is de zittingsduur van de Tweede Kamer vier jaar. De regeerperiode valt hiermee samen. Met de zittingsduur van vier jaar wordt enerzijds met voldoende regelmaat onderzocht of de opvattingen van de afgevaardigden nog overeenkomen met die van de kiezers. Anderzijds wordt voorkomen dat te veel 'de waan van de dag' wordt gevolgd. Bovendien bieden vier jaar voldoende mogelijkheden voor kabinet en parlement om zaken tot stand te brengen.

Een val van het kabinet leidt er vrijwel altijd toe dat de zittingsduur korter wordt dan vier jaar. Bij een tussentijdse crisis wordt namelijk als regel besloten tot Kamerontbinding en vervroegde verkiezingen, waardoor de kiezers zich over het conflict kunnen uitspreken. Staatsrechtelijk is er echter geen verplichting tot zo'n Kamerontbinding.

Historische ontwikkeling

Tussen 1815 en 1848 was de zittingsduur drie jaar. Elk jaar trad een derde van de leden af en werden er voor dat deel verkiezingen gehouden. Tussen 1848 en 1888 trad elke twee jaar de helft van de voor vier jaar gekozen leden af, waarvoor dan verkiezingen plaatsvonden. Aftredende leden konden zich herkiesbaar stellen. De periode van vier jaar kon korter zijn in geval van Kamerontbinding.

Sinds 1888 worden alle Tweede Kamerleden iedere vier jaar tegelijkertijd gekozen. Ook nu zijn vervroegde verkiezingen mogelijk vanwege Kamerontbinding. Tot 1923 moesten verkiezingen worden gehouden in het derde jaar na een Kamerontbinding. Zo werden de verkiezingen na de Kamerontbindingen van 1888, 1894 en 1922 al gehouden in respectievelijk 1891, 1897 en 1925. In 1923 werd dat vier jaar. Tegenwoordig moeten er uiterlijk binnen vijf jaar verkiezingen zijn."
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, merci!