Kunnen de Nederlandse verkiezingen gehackt worden door Rusland?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is je vraag soms n.a.v. dit artikel?
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2148369-russen-kunnen-ook-nederlandse-verkiezingen-beinvloeden.html Sharon Gesthuizen van de SP: Spionage of hacks hoeven niet alleen van de Russen te komen. "Iedereen die een belang heeft, kun je verdenken."
Verdenken is geen bewijs, maar misplaatst wantrouwen.

Antwoorden (2)

Nee. Want we stemmen weer "ouderwets" met het rode kleurpotlood en niet met de stemmachine.

De stemmachine had het nadeel dat je achteraf niet kon bewijzen dat hetgeen als uitslag gepresenteerd werd ook overeenkwam met de keus van de stemmer. (Dat zou wel gekund hebben als van elke stem een "bonnetje" zou worden geprint dat in de stembus zou worden gegooid om controle achteraf mogelijk te maken). Zo'n stemmachine zou wel kunnen worden gehackt, ook door niet-Russen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Zelfs het hacken van de stemregisters is niet bewezen. Vermoedelijk was de berichtgeving van de peilbureaus onjuist. Valt onder stemgedrag beïnvloeden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/09/waarom-zaten-bijna-alle-peilingen-ernaast-5212027-a1531005
Ja, hacken houd meer in dan alleen in een computer inbreken.
Wat dacht je van valse nieuws berichten, om de opinie te sturen. Precies zoals ze met de Trump verkiezingen gedaan hebben en waarschijnlijk ook de Oekraïne volksraadpleging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Dat is geen hacken maar propaganda.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+1 Computoon
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hacken hoeft niet perce iets met een computer te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/hacken
Hacken hoeft niet per se computerinbraak te zijn, maar is wel een middel toepassen dat niet bedoeld is.
Computerwetenschapper Alex Halderman van de Universiteit van Michigan wees op vermoedelijke cyberaanvallen op de stemregisters.
De opinie is waarschijnlijk gestuurd door middel van broadcasting. Dat gebeurt overal bij iedere verkiezing.