De kredietcrisis is begonnen als hypotheekcrisis. Doordat veel arme Amerikanen gedwongen werden hun huis te verkopen kwamen niet alleen zij, maar ook de hypotheekverstrekkers in de problemen.

Veel arme Amerikanen met een lage kredietwaardigheid hadden ‘een hypotheek op de toekomst’ genomen: risicovolle hypotheken met een lage aanvangsrente van bijvoorbeeld 5 procent, die scherp omhoog gaat na de eerste twee jaar, bijvoorbeeld tot 10 procent.

Het idee daarachter is dat de woningbezitter vóór die rentesprong (van soms wel 5 procentpunt) een nieuwe hypotheek afsluit, tegen een gunstiger rentepercentage. Daarbij kan hij dan gebruik maken van een hogere waarde van zijn woning. Maar in de eerste helft van 2007 steeg de rente, terwijl de huizenprijzen niet of nauwelijks stegen.

Veel arme Amerikanen werden toen gedwongen hun huis te verkopen. Daardoor kwamen niet alleen zijzelf, maar ook hun hypotheekverstrekkers in de problemen. Die hypotheekverstrekkers handelen levendig in hypotheken. Hypotheekbanken verkopen de leningen die zij verstrekken door aan andere beleggers, zoals zakenbanken. Van het geld dat ze daarvoor ontvangen, kunnen ze opnieuw geld uitlenen.

De zakenbanken houden de leningen ook niet zelf vast, maar bundelen ze en verkopen ze weer door aan derden. Op die manier wordt het risico gespreid over een groot aantal verschillende beleggers, verspreid over de wereld. Door de hypotheekcrisis was plotseling niet meer duidelijk wat zulke pakketten van gebundelde hypotheken nog waard waren.

De handel in hypotheken kwam daardoor stil te liggen. Banken moesten al hun beleggingen in dit soort kredieten opnieuw waarderen, wat tot miljardenafboekingen leidde. Door het stagneren van de handel in kredieten, kwam er ook geen geld meer binnen voor het verstrekken van nieuwe kredieten.

Omdat banken niet meer wisten wie nog kredietwaardig was en wie niet, leenden zij elkaar ook geen geld meer, waardoor op zeker moment de hele geldmarkt stil dreigde te vallen. De rente die de banken elkaar in rekening brengen, steeg tot boven het niveau dat de centrale banken beoogden. De centrale banken grepen toen in door tientallen miljarden beschikbaar te stellen als kortlopen krediet voor banken die geld nodig hadden

Toegevoegd na 25 seconden:
http://www.mijneigenhaard.nl/nieuws/492/hoe-is-de-huidige-krediet-crisis-ontstaan.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Banken hebben geld uitgeleend aan bedrijven & personen (bv hypotheken, investeringsgeld).

De leningen zijn doorverkocht aan andere banken

Personen hebben leningen gebruikt om geld te krijgen en daarmee weer andere leningen gekregen.

Toen kwam er een punt dat het economisch iets slechter ging. Mensen konden hun leningen niet meer veroorloven (De rente werd te veel om te betalen) en banken begonnen bedrijven & huizen af te nemen.

Hierop ontstond angst bij individuen die snel begonnen hun geld op te nemen. Banken hadden opeens geen geld meer, en de aandelen markten, die deels op geleend geld draaien, begonnen 'scheurtjes' te vertonen. Hetspreekwoordelijke schaap was over de dam, en wereldwijd werden aandelen gedumpte tegen een waarde onder de koers van dat moment, waardoor de waarde van aandelen in vrije val kwam.

hierdoor kwamen de banken in echte problemen. En een crisis was geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crisis is onzin : we leven nog steeds in de top tien van rijkste landen in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men spreekt van een economische crisis wanneer de conjunctuur verandert van een hoog- in een laagconjunctuur. De verschijnselen zijn:

het overtreffen van de vraag door het aanbod
het inzakken van het vertrouwen in de economische capaciteiten
vrees voor een recessie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee daarachter is dat de woningbezitter vóór die rentesprong (van soms wel 5 procentpunt) een nieuwe hypotheek afsluit, tegen een gunstiger rentepercentage. Daarbij kan hij dan gebruik maken van een hogere waarde van zijn woning. Maar in de eerste helft van 2007 steeg de rente, terwijl de huizenprijzen niet of nauwelijks stegen.

Veel arme Amerikanen werden toen gedwongen hun huis te verkopen. Daardoor kwamen niet alleen zijzelf, maar ook hun hypotheekverstrekkers in de problemen. Die hypotheekverstrekkers handelen levendig in hypotheken. Hypotheekbanken verkopen de leningen die zij verstrekken door aan andere beleggers, zoals zakenbanken. Van het geld dat ze daarvoor ontvangen, kunnen ze opnieuw geld uitlenen.

De zakenbanken houden de leningen ook niet zelf vast, maar bundelen ze en verkopen ze weer door aan derden. Op die manier wordt het risico gespreid over een groot aantal verschillende beleggers, verspreid over de wereld. Door de hypotheekcrisis was plotseling niet meer duidelijk wat zulke pakketten van gebundelde hypotheken nog waard waren.

de rest staat in de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het tot een woord wil concentreren/
Hebzucht mijn kind, hebzucht.

Wil je een uitgebreider antwoord koop of download dan het rapport De Wit. Is wel heel dik hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een kettingreactie van hebzuchtige beslissingen van hypotheekmaatschappijen, bank- en beursgoeroes die hun kans meenden te zien, maar faalden onder het het telaat reageren van regeringen die hun eigen, mogelijk, bankroet niet, of zeer laat beseften.