Waarom zijn de politieke campagnes stopgezet?

Alle Nederlandse politieke partijen hebben hun campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen opgeschort. Dit doen ze naar aanleiding van de vliegramp in Tripoli.
De vliegramp in Tripoli heeft aan ruim honderd mensen het leven gekost, waaronder ruim 60 Nederlanders. Een vreselijke ramp. Maar politieke campagnes zijn toch geen vrolijk tijdverdrijf? Dat is toch een serieuze zaak? Waarom zou het oneerbiedig zijn die door te zetten?

Picture for question
13 jaar geleden
3.2K
rose
13 jaar geleden
Ik zie je nieuwe Avatar en moet gelijk denken aan De Dijk. Beetje off topic, ik weet het, maar toch. Dat opschorten is natuurlijk BS.

Het beste antwoord

Om te laten zien dat ze niet tegen elkaar "strijden", maar nu gezamenlijk de zaken regelen die moeten gebeuren en gezamenlijk als één regering laten zien dat je meeleeft met de nabestaanden.
Dus dit is de tijd om te laten zien dat je een eenheid kan zijn en niet alleen met je eigen hachje (of je eigen partij hachje) bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Ik vind dat jij het het meest kernachtig hebt verwoord.

Andere antwoorden (9)

Uit respect voor de nabestaanden. En omdat er nu andere dingen geregeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt om bij de zwevende kiezer een goede indruk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zo dat dat vanuit de maatschappij verwacht wordt. Het is sociaal geaccepteerd dat de regering medeleven toont met slachtoffers. Daarom zou het doorgaan met een verkiezingscampagne maatschappelijk ongewenst kunnen zijn.

Uiteindelijk is het stopzetten ook gewoon een verkiezingsstunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet zo nodig. Het is natuurlijk een verschrikkelijke gebeurtenis, maar om de landelijke politiek voor stop te zetten?

Misschien is het wel heel cynische om te zeggen, maar ze doen dit juist om sympathiek over te komen en zo hun "menselijke" kant te laten zien. Zou de Tweede Kamer uit rouw sluiten als er geen verkiezingen in aantocht waren? Denk het niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat doen onze bestuurders dus uit piëteit en protocol. Men leeft mee, het landsbelang wordt even terzijde geschoven.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De landelijke politiek toont massaal en eensgezind haar respect voor het drama. Daarnaast heeft zij zelfs de PLICHT om dit te doen. Hoewel het vaak niet blijkt is de overheid er voor het publiek. Daarnaast zullen vele ministeries samen aan het werk moeten voor zaken als repatriering, onderzoek, opvang nabestaanden, identificatie etc.

Toegevoegd na 6 uur:
Juist diegene die gaan lopen vergelijken met andere vormen van vervoer, niet doen. De meetmethode van deze cijfers is als beren met afrikaans beeldhouwwerk vergelijken. Het enige vergelijk is aantallen reizigers vs slachtoffers. De alle andere factoren (physiek aanbod van ruimte, mate van geautomatiseerd besturingssysteem, hoeveelheid daadwerkelijke bestuurders en route) moeten ook mee gewogen worden in de modus operandus.

Het feit blijft dat de reden van dit "ongeval" rare vormen aan neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, zonder het respect te verliezen voor deze vreselijke ramp.
In het verkeer raken per jaar wel 1000 mensen hun leven kwijt, in verhouding met deze 62 is dit veel erger.
Maar iedereen stapt elke dag zo maar weer in zijn auto.
Per jaar, raken 1400 mensen in Nederland hun leven vroegtijdig kwijt door medische missers.
Slachtoffers van drankmisbruik, weet ik even niet, maar zijn er heel veel, maar een dronke vent moeten we om lachen.
We wennen er aan denk ik, we willen er niet verder bij na denken, worden we niet blij van, dus kop in het zand.
Alleen 62 in een keer, dat shockeert ons, maar om dan maar de campagnes stil te leggen, is eerder geld besparen dan medeleven tonen vrees ik.
Of een is er mee begonnen en wilden de andere niet achterblijven, alles om geen stemmen te verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou niet sterk overkomen voor een partij als ie het ongeluk zou negeren en i.p. daar v. harde verkiezingstaal laat horen. Dat zou stemmen kosten.
Empathie enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Campagnes zijn geen vrolijk tijdverdrijf, dat klopt. Voornamelijk smerige trucs worden voor de dag gehaald. Zoals die van de CDA: Meneer Bos, u draait en u bent niet eerlijk. En heel Nederland geloofde dat. Rouwen om vele doden bij een vliegtuigramp en campagnevoeren gaan niet samen.