Het liberalisme is een politieke stroming die is ontstaan in de 18e eeuw tijdens De Verlichting. Het voornaamste uitgangspunt van het liberalisme is het streven naar grote vrijheid van het individu op alle terreinen van het (maatschappelijke) leven.
De vrijheid die wordt nagestreefd heeft betrekking op de politiek (burgerrechten), de economie (particulier bezit, vrije markt) en de culturele vrijheid. Binnen het liberalisme heeft de overheid, om de individuele vrijheid niet in de weg te staan, een terughoudende rol waarbij het zich beperkt tot de kerntaken. Het particuliere initiatief staat centraal. Het liberalisme doet daarom een sterk beroep op ieders eigen verantwoordelijkheid.
Liberalen vinden, dat vrijheid inhoudt dat mensen de mogelijkheid hebben om zich te ontplooien. Dit houdt in dat de overheid mensen kansen moet bieden in de vorm van onderwijs en emancipatiebeleid. Daarom pleiten liberalen ook altijd zo voor gratis of sterk gesubsidieerde kinderopvang. Quota’s voor vrouwen aan de top zijn ook een voorbeeld van liberalisme. Echte vrijheid betekent afwezigheid van overheidsdwang

Het libertarisme is een politieke filosofie met als hoofddoel vrijheid handhaven door middel van individuele soevereiniteit en het non-agressieprincipe. Libertariërs streven naar zo veel mogelijk zelfbestuur en keuzevrijheid, met de nadruk op politieke vrijheid, vrijwillige samenwerking en een voorrang aan individuele oordelen. Libertariërs zijn voor een beperkte overheid en zo min mogelijk onvrijwillige belasting. Zij willen dat de overheid zich alleen bezighoudt met politie, rechtspraak en leger. De betaling voor die diensten dient vrijwillig te gebeuren en niet door middel van belastingen. Libertalisme is meer een compromisloos radicalisme
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Quota's en gratis of sterk gesubsidieerd kinderopvang zijn GEEN voorbeelden voor waar liberalisme voor staat. Eerder links en socialistisch!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Jona10,
https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/c68d621cfc2dd7c18bec4ff0afd8283f
De Liberalen Partij VVD (en later ook D66 en CDA) had in 2006 al gratis kinderopvang in het verkiezingsprogramma. Weliswaar om een andere reden dan die van enkele linkse oppositiepartijen. SP was zelfs tegen 100% gratis.
Iedereen moet zich kunnen ontplooien. Voor een lange tijd werd feminisme gezien als een liberale beweging. Meer vrouwen aan de top dus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Natuurlijk zijn er diverse substromingen van het liberalisme, waaronder sociaalliberaal. Echter in het klassiek liberalisme is een vrouwenqoutum nadrukkelijk niet een vorm van liberalisme. Liberalen streven naar gelijkheid van kansen, niet de gelijkheid van uitkomsten.