Is een "impeachment" procedure mogelijk mbt de EU?

Is er eigenlijk een mogelijkheid om een afzettingsprocedure op te starten tegen de top in de EU? Er gebeuren namelijk best vreemde dingen daar in Brussel in mijn ogen zonder dat die ooit terug worden gefloten... Is er buiten een rigoureuze Nexit niet een manier om je ongenoegen over het bestuur kenbaar te maken en dan met name Guy Verhofstad die gister een hele rare en beledigende opmerking durfde te maken naar de President-Elect in USA...

https://twitter.com/GuyVerhofstadt/status/801091029361459201

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Onduidelijke vraag we wonen hier niet in Amerika.
Antoni
7 jaar geleden
Guy Verhofstadt is momenteel, op woensdag 23 november 2016, alleen maar parlementslid van het Europees Parlement. Hij is dus geen dagelijks bestuurder van de Europese Unie (dus geen eurocommissaris) en maakt geen deel uit van de top in de EU. Een impeachmentprocedure tegen hem heeft vrijwel geen zin om het beleid van de E.U. te veranderen. Je kan hem een brief of een e-mail sturen waarin je je ongenoegen over zijn uitspraken laat weten. Zie voor meer informatie https://nl.wikipedia.org/wiki/Guy_Verhofstadt.
Antoni
7 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook via Twitter reageren zoals velen al hebben gedaan...

Het beste antwoord

Jazeker, het Europees Parlement (EP) kan stemmen over een motie van afkeuring. Bij een 2/3-meerderheid voor die motie treedt de Europeese Commissie (EC) af. Daarnaast kan de voorzitter van de EC aan een individueel lid van de EC een "verzoek" doen om af te treden. Dat lid krijgt dat ontslag ambtshalve.

Leden van het Europees Parlement worden eens in de 5 jaar gekozen en kunnen niet worden ontslagen. In Nederland stemmen we alleen over in Nederland verkiesbare Europarlementariers, dus niet over de Belgische Guy Verhofstadt.
Als je echt contact wil met meneer Verhofstadt over de kwestie in je vraag kan je mailen: guy.verhofstadt apestaartje ep.europa.eu