Wat is de minimale leeftijd in Nederland om een politieke partij op te richten?

In de VS moet je bijvoorbeeld 35 jaar zijn om president te kunnen worden. Nu vraag ik me af of je in Nederland een bepaalde leeftijdsgrens hebt. Ik denk dat je wel in ieder geval meerderjarig moet zijn, of heb ik dat mis?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K
Antoni
7 jaar geleden
Op https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/inhoud/tweede-kamer/organiseren-verkiezing/oprichten-politieke-partij staat: "Oprichten politieke partij Iedereen kan een partij oprichten. De Kieswet stelt geen eisen aan de oprichting van een politieke partij. Veruit de meeste politieke partijen kiezen voor een vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid. Als een partij mee wil doen aan de verkiezingen met haar naam boven de kandidatenlijst en op het stembiljet dan moet zij die eerst laten registreren bij het centraal stembureau voor de betreffende verkiezing. Een van de voorwaarden voor registratie is dat het moet gaan om een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid.". Bronnen:
- https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/inhoud/tweede-kamer/organiseren-verkiezing/oprichten-politieke-partij

Het beste antwoord

Aan het oprichten van een politieke partij zit geen leeftijdsgrens, wel een aantal kosten.

€ 450 bij verkiezingen voor de Tweede Kamer;
€ 225 bij verkiezingen voor de Provinciale Staten en waterschappen;
€ 112,50 bij verkiezingen voor de gemeenteraad.

Wel moeten volksvertegenwoordigers moeten 18 zijn.