Hoe kan het dat iemand zoals Donald Trump zover kan komen met de verkiezingen?

Ik vraag mij serieus af hoe Donald Trump het tot de verkiezingen heeft weten te schoppen. Ik zie een hele gevaarlijke man en begrijp niet dat hij al veel stemmen heeft. Wat maakt dat Amerika zo blind lijkt te zijn? Hoe kan zo'n grote groep achter hem gaat staan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
bamibal
7 jaar geleden
Geld
paulus811
7 jaar geleden
Hij heeft het financieel in ieder geval 'gemaakt'. En veel meer dan in Nederland verwerf je daardoor aanzien. Bovendien is de immigratie in de VS voor velen een groot probleem en gaan Trump's woorden er in als zoeke koek. Ook het feit dat de enige tegenkandidaat een vrouw is, zal voor velen reden zijn om op Trump te stemmen. Velen zien nu eenmaal graag een man als opperhoofd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naar mijn mening ligt het ook erg aan de tegenstander op dit moment. Hillary Clinton is ook zeker niet alles en het is deze verkiezingen meer kiezen tussen twee kwaden, waar naar mijn idee Clinton de minst erge is.
fremar
7 jaar geleden
http://www.demorgen.be/opinie/waarom-stemt-iemand-eigenlijk-voor-donald-trump-b53242c3/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
'In het land der dwazen, is éénoog koning'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, (Hoewel het in het land der blinden is, reken ik deze helemaal goed).
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Dat komt omdat een goed verkiezingsprogramma veel aanhang op de been brengt. Zo werkt dat in een democratie.

Antwoorden (6)

Omdat er maar 2 partijen zijn, democraten en republikeinen.
Trump is de Wilders van Amerika. Ze trekken veel stemmers omdat de bevolking ontevreden is. In Nederland zijn er veel partijen zodat een meerderheidspartij niet snel kan ontstaan maar in de VS zijn er maar 2. Trump zou zo maar president kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel steun voor Trump was opportuun, omdat het alternatief (Clinton) nog minder aantrekkelijk zou zijn. Lang werd gedacht dat Trump de enige Republikein was die Clinton zou kunnen verslaan. Na zijn recente uitspraken is de voorsprong van Clinton echter aanzienlijk groter geworden en wordt het steeds minder waarschijnlijk dat Trump president wordt. Nu zijn er zelfs prominente Republikeinen die liever Clinton als president willen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tijdens de voorverkiezingen ging de strijd niet tussen Clinton en Trump.
Die ging tussen Trump en 15 andere Republikeinse kandidaten.
Hillary Clinton moest uiteindelijk alleen nog de strijd aanbinden met de democratische kandidaat Bernie Sanders.
De vraag is: hoe komt het dat Trump zover kwam, wat was de oorzaak dat hij zoveel stemmen kreeg, waardoor de andere 15 republikeinse kandidaten zich terug moesten trekken.
Het Amerikaanse volk zit in een ongekend moeilijke situatie. De media schildert Trump eenzijdig af als een vieze arrogante vent. Vele Amerikanen worden wakker en beseffen dat de media alleen eenzijdig Hillary Clinton steunt en zijn het vertrouwen in de media en het politieke systeem kwijt. Hillary heeft een zeer slechte staat van dienst en wordt als een globalist beschouwd voor het handhaven de VS als de supermacht in de wereld. Vele Amerikanen weten dit al en de recente Wikileaks onthullingen tonen dit nogmaals aan! De media in de VS is in handen van 5 bedrijven van de oligarchen die baat hebben bij het huidig systeem van globalisering. Trump wil het systeem opschonen, een protectionistische politiek implementeren en Hillary laten berechten. Een groot gedeelte van het Amerikaanse volk beseft ook dat Hillary niet te vertrouwen is en er telkens goed van af komt en wordt beschermd. Dit verklaart ook waarom Trump nog steeds kans maakt op het presidentschap. Beter een arrogante, directe, smerig pratende Trump dan een onbetrouwbare Hillary die werkt voor de 1 % .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hmmm... ik weet niet of een onbetrouwbare Clinton (met wier standpunten ik het overigens totaal oneens ben) slechter is dan een totaal ongeleid projectiel als Trump.
Die maakt bij voorbaat een verkiezingsuitslag verdacht als hij verliest; waarmee hij het vertrouwen in de democratie ondermijnt.
Nee, van Trump moet je zéker geen wonderen verwachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is: hoe heeft Trump kunnen winnen van die andere 15 Republikeinse kandidaten. Hoe kon hij zover komen, zodat hij samen met Hillary Clinton kandidaat werd voor het presidentschap.
Geld mr Trump heeft veel geld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn een aantal factoren.

1. Het gaat erom welke doelgroep het meest tot zich voelt aangesproken. Trump richt zich tot de middenklassers, de grootste groep. Daarnaast probeert hij minderheden erbij te betrekken om een probleem zichtbaar te maken en deze voor te leggen aan zijn potentiele stemmers. Door problemen direct bloot te leggen, geeft hij aan wat Amerika mist en wat hij kan doen om ervoor te zorgen dat het weer een "groots" land wordt.

2. Hij is niet politiek correct. Hij is heel direct, houdt zijn hand niet voor zijn mond en zegt waar het op staat. Je kan ervan houden of je kan ervan walgen. Maar het is bijna ongehoord dat presidentskandidaten zich zo uitlaten als Trump.

3. Hij is een succesvolle zakenman. Als je als een zakenman succesvol bent, dan krijgen andere snel de neiging om je te gaan volgen. Je doet het goed, heel goed en daar willen andere natuurlijk ook de vruchten van plukken. Daarnaast kan je met andere inzichten komen, dan mensen die al meer dan 20 jaar in het politiek zitten. Er waait een nieuw wind door het land en zijn naam is Trump.

4. Hij heeft grote plannen. Hoewel een deel van zijn plannen niet uitvoerbaar zijn, zijn ze toch grootst. Hij wil de economie van Amerika weer op gang laten komen en laten draaien. Als je al een paar jaar thuiszit zonder baan, dan ben je al vrij snel verkocht om op Trump te gaan stemmen.

5. Hij heeft ook voldoende (ook soms ongevraagd) steun gekregen van de KKK en van de wapenlobbies. Hij heeft de KKK trouwens wel meerdere keren afgewezen, maar blijft daar populair. Zo zijn er ook diverse gemeenschappen en communities die achter hem stonden.

Er zijn nog een aantal andere factoren, maar dit is even beperkt om aan te geven hoe hij zo populair is geworden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Trump maakt een illusie voor mensen die niet tevreden zijn. Hij zegt dat hij alle banen gaat terughalen door een protectionische beleid in te voeren en de mensen willen heel graag iemand hebben om te geloven. De Amerikanen denken niet na over de gevolgen van zo'n beleid. Zij willen alleen geloven dat Trump Amerika rijker gaat maken en dat ze er zelf beter van worden.