Wat vond Winston Churchill van het land Finland?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo Finland
Churchill was gek op Madeira
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat ik half Finse ben. En hij vond Nederland egoïstische dus ik vroeg me af wat hij van het land Finland vond.

Het beste antwoord

Hij had een dubbel gevoel bij Finland. Enerzijds beschermden de Finnen Europa tegen de Sovjets, zoals ze dat hebben gedaan bij de Winteroorlog van 1940. Anderzijds werkten Finland en Nazi-Duitsland samen. Wel hebben Finland en Groot-Brittannië nooit tegen elkaar gevochten. Ik denk (weet ik wel niet zeker) zelfs dat ze nooit hun diplomatieke banden hebben gebroken. Finland verklaarde alleen oorlog tegen de Sovjets. Tijdens het laatste jaar van de oorlog veranderden ze van kant en vochten ze tegen de Nazi's en hebben ze delen van Noorwegen bevrijd. Na de oorlog, tijdens de conferentie van Parijs, besprak men hoe zwaar de Finnen moesten bestraft worden. De Amerikanen, Fransen en Britten beschermden toen Finland diplomatiek tegen de plannen van de Sovjets, want dan zou Finland niets meer zijn geweest dan een marionettenregering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb twee vragen. Mijn eerst vraag is, waar heb je de bronnen vandaan gehaald? Mijn tweede vraag is, waarom ging het land Finland samenwerken met Nazi-Duitsland?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit alles weet ik vanwege mijn grote interesse in politiek, geschiedenis en vooral wo2. De situatie van Finland is, naar mijn mening, zeer speciaal en uniek dus heb ik me daar extra in gespecialiseerd met boeken en documentaires. De relatie tussen Finland en Nazi-Duitsland was ingewikkeld. De Finnen hadden een hekel en nazi's en waren er tegelijk zot op. De belangrijkste reden waarom ze gingen samenwerken was zodat de ze wraak zouden kunnen nemen voor wat de Sovjets hun hadden aangedaan. Daarnaast had Finland weinig keus: als ze niet zouden hebben geluisterd naar de Nazi's zouden ze hetzelfde lot ondergaan hebben als Noorwegen. Finland kon moeilijk nee zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook moet je weten dat Finland toen neigde naar een militaire dictatuur onder leiding van generaal Mannerheim. Als laatste wil ik ook zeggen dat Finland van 1940 tot 1944 compleet afhankelijk was op economisch vlak van Duitsland en dat Duitsland materiaal leverde aan de Finnen tijdens en na de Winteroorlog om het zwak Finse leger van toen te versterken. De Finnen vergaten dat niet toen Duitsland hun wou betrekken bij de oorlog.