Is een motie hetzelfde als een wetsvoorstel?

Of is dat misschien in sommige gevallen zo? Zijn het (soms) synoniemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Een motie indienen of een wetsvoorstel doen zijn twee verschillende zaken.
Een motie is een formeel middel waarmee een lid van een vergadering een discussiepunt voor kan leggen tijdens een vergadering áán de vergadering. De motie wordt aanvaard of afgewezen tijdens de vergadering.

Een wetsvoorstel is een ontwerp van een wet die nog niet is aangenomen.
Een Nederlandse wet komt tot stand volgens de procedure zoals neergelegd in de artt 82 tot en met 86 van de Grondwet, hetgeen betekent dat het een besluit is van de regering en de Staten-Generaal (de Tweede en Eerste Kamer) samen.
Indien een wet uiteindelijk via de Senaat wordt aangenomen wordt deze gepubliceerd in het Staatsblad met de datum van ingang.

Een ingediende wet kan ook worden verwordpen door de Eerste Kamer.

Toegevoegd na 25 minuten:
Een motie kan worden ingediend door één of meerdere Kamerleden (mits vijf leden die indiening ondersteunen) en kan in stemming worden gebracht. Als de Kamer vóór stemt, is er sprake van een Kameruitspraak. Soms wordt een motie nog voor de stemming ingetrokken. Dit is met name het geval als een bewindspersoon al
direct belooft te doen wat in de motie wordt gevraagd.

In tegenstelling tot het indienen van een motie heeft een wetsvoorstel heeft een lange weg te gaan alvorens te worden aangenomen of te worden afgewezen.
De ministers of staatssecretarissen geven eerst hun betreffende ambtenaren de opdracht om een wetsvoorstel te ontwerpen.
https://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/van_wetsvoorstel_tot_wet/animatie_wetsvoorstel

Hierbij betrekken de ambtenaren de partijen voor wie het voorstel relevant is. Ook schrijven ze een Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel waarin omschreven staat hoe en waarom het wetsvoorstel ingediend wordt in de Tweede Kamer.
Het wetsvoorstel wordt eerst schriftelijk behandeld in een gespecialiseerde commissie. Daarna verdedigt de minister het wetsvoorstel in een plenair debat. Na het debat volgt een stemming over de wijzigingsvoorstellen, daarna over het hele wetsvoorstel. Als het wetsvoorstel is aangenomen, gaat het naar de Eerste Kamer, waar het wetsvoorstel kan worden aangenomen of verworpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Plus. Kamerleden kunnen moties indienen om een oordeel te geven over het gevoerde beleid, om de regering te vragen iets te doen of juist niet te doen of om meer algemeen een uitspraak te doen over bepaalde zaken of actuele ontwikkelingen. Moties kunnen bij de bespreking van elk onderwerp ingediend worden en ieder Kamerlid kan dat doen. https://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/de_nederlandse_democratie/taken_en_rechten/motierecht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Simon voor je aanvulling, daar kan de vragensteller wel iets mee (mijn antwoord werd te lang, er zijn namelijk zo veel relevante verschillen).
Een motie hoeft ook beslist niet altijd een motie van wantrouwen te zijn.
ronron1212
8 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Het is me een stuk duidelijker.