Zou Indonesie vandaag de dag, beter af zijn als zij nog een kolonie van Nederland waren?

Discussie met mijn ( Balineze) vrouw....zij beweert dat Indonesie beter af is, zonder Nederland:)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
We weten niet hoe de situatie geweest zou zijn wanneer alles anders was gelopen.
Het is een zinloze discussie.

Antwoorden (1)

Dat is het leuke van geschiedenis, je weet niet hoe de wereld eruit zou hebben gezien als bepaalde gebeurtenissen niet gebeurd zouden zijn.
Bijv. als Hitler niet geboren zou zijn heb je verschillende opties, bijvoorbeeld:

1) WO2 is nooit gebeurd
2)Iemand erger is aan de macht gekomen en de nazis hebben de hele wereld nog steeds in hun macht, alle "minderheden" (joden, zigeuners etc.) zijn uitgeroeid, ga zo maar door.

Conclusie, je kan het niet weten!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@lovekonijntjes
Klopt.....maar ik vraag me af, of de tierende corruptie daar, net zo erg zou zijn, als wij het daar nog voor het te vertellen hadden.
Of zou het roven en uitbuiten hetzelfde zijn?...Met de VVD aan de macht wel ja:)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ieder volk heeft recht op soevereiniteit. Dat recht mag je niemand ontzeggen. Maar, het is de vraag of je er economisch beter van wordt. In de eerste jaren na de soevereiniteitsoverdracht was er veel armoede en honger in Indonesië. Dit had voorkomen kunnen worden door de overdracht geleidelijk te laten verlopen. Verschillende Nederlandse politici stonden een overdrachtsperiode van 10 jaar voor. Dat zou voor alle partijen beter zijn geweest.
Soukarno's aanhang bestond voornamelijk uit heethoofdige jonge lieden, waar niet mee te onderhandelen viel. Dat heeft veel mensenlevens gekost. Nauwe vriendschapsbanden tussen een vrij Indonesië en Nederland zou de beste oplossing zijn geweest.
Helaas, helaas, zo is het niet gegaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+henkaren. als men had gekozen voor uw oplossing, was Indonesië zeker één der welvarendste landen geworden. Opvallend is dat als men op Java is men er uiterst vriendelijk wordt ontvangen en er nog zo veel bewoners Nederlands spreken en daar trots op zijn.