wat zijn de eisen voor de president van USA?

Het is misschien een FAQ, maar moet je niet enige politieke ervaring hebben om het vak van president van bijvoorbeeld de USA te vervullen?
Zijn er USA presidenten geweest zonder politieke ervaring welke wel succesvolle geweest zijn? En kan je in de huidige tijd nog zonder voorgaande politieke ervaring nog president worden?
Is het in Nederland gemakkelijker of moeilijker om minister-president te worden als van buiten de politiek komt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19.4K

Antwoorden (3)

Wow… dat is eigenlijk een hele serie vragen…

De drie enige wettelijke eisen waaraan je moet voldoen om president van Amerika te worden zijn:
1) Amerikaan zijn
2) Verkozen worden
3) Geestelijk gezond zijn

-Moet je niet enige politieke ervaring hebben om het vak van president van bijvoorbeeld de USA te vervullen?

Nee, dat hoeft niet pre-sé. Het kan in theorie zijn dat iemand met veel ervaring of kennis verkozen wordt tot president. Denk aan b.v. een enorme virusuitbraak die de hele bevolking dreigt uit te roeien, dan kan het een voordeel zijn wanneer jij als enige weet hoe je de bestrijding aan moet pakken. Of in een oorlogssituatie kan een generaal met ervaring een pre zijn.

- Zijn er USA presidenten geweest zonder politieke ervaring welke wel succesvolle geweest zijn?

Nee, alle presidenten tot nu hadden wel enige politieke ervaring.

- En kan je in de huidige tijd nog zonder voorgaande politieke ervaring nog president worden?

Ja dat kan ! Kijk naar Arnold Schwarzenegger die "uit het niets" gouverneur van Californië is geworden (hij is geen Amerikaan van geboorte en kan dus géén president worden) Maar ook Donald Trump is vooral ervaren als directeur van zijn eigen bedrijven. Echt politiek actief is hij alleen geweest tijdens verkiezingen. Andres dan eerdere keren maakt hij dit keer wél serieus kans. Hij heeft dus niet nul ervaring, maar echt veel is het nou ook weer niet.

- Is het in Nederland gemakkelijker of moeilijker om minister-president te worden als van buiten de politiek komt?

Per moment is er altijd maar één persoon president. In Nederland is dat 1 persoon uit 16 miljoen. In de USA is dat één van de ongeveer 320 miljoen. Daarnaast hebben we in Nederland de laatste tijd wat vaker dat een kabinet de rit niet geheel uitzit.
Ik zou dus zeggen dat de kansen in Nederland wat groter zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Nee, alle presidenten tot nu hadden wel enige politieke ervaring." De Generaals in dit rijtje
https://ricochet.com/non-politician-presidents-have-not-fared-well/
zo goed als niet, de anderen ook bijzonder weinig. "Ik zou dus zeggen dat de kansen in Nederland wat groter zijn." Groter? Ik denk dat je dan die deelvraag niet goed doorhebt. Zo beantwoord je hem ook. Het gaat niet zozeer om de kans mp te worden op grote getallen, maar de kans mp te worden ZONDER politieke vaardigheden. Hoeveel niet-politici kende Nederland als minister-president, zoals het in de VS niet ongebruikelijk was legerleiders te hebben als president? Fortuyn kwam er het dichtst bij denk ik, die had ook geen/weinig politieke voorgeschiedenis. Ook nu is de kans dat iemand van buitenaf mp wordt in NL is veel veel kleiner schat ik in. Maar misschien heb je andere NL voorbeelden. Maakt niet uit, dat was iig het idee van de vraag.
De eisen zijn:
-Geboren in de VS
-Minstens 35 jaar
-Minstens 14 jaar woonachtig in de VS
-Niet al tweemaal verkozen
-Niet veroordeeld (voor details mbt veroordelingen zie link).

Andere formele eisen zijn er niet -je moet idd wel gekozen worden.
tinus1969
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik zie dat ik niet helemaal compleet was wat m.b.t. de eisen.
(Plus !)
Voorwaarden voor kandidaatstelling
Volgens de grondwet van de Verenigde Staten gelden de volgende eisen voor een kandidaat-president van de Verenigde Staten:

-Moet minimaal 35 jaar oud zijn
-Moet van nature Amerikaans staatsburger zijn – genaturaliseerde staatsburgers komen niet in aanmerking
-Moet voor de mogelijke ambtsaanvaarding minstens 14 jaar in de Verenigde Staten gewoond hebben
-Moet "natural-born" zijn; de betekenis hiervan is onduidelijk en het kan zijn dat hiermee alleen bedoeld wordt dat hij natuurlijk staatsburger moet zijn, maar er wordt heel vaak van uitgegaan dat het ook betekent dat hij in de Verenigde Staten geboren moet zijn en niet in het buitenland. Hierover bestaat echter veel onenigheid binnen de juridische gemeenschap en het is historisch ook een twijfelachtig standpunt.

"Zijn er USA presidenten geweest zonder politieke ervaring welke wel succesvolle geweest zijn?"
Nee. Er zijn er wel die geen politieke ervaring hadden maar die waren ook niet echt succesvol:
https://ricochet.com/non-politician-presidents-have-not-fared-well/

"En kan je in de huidige tijd nog zonder voorgaande politieke ervaring nog president worden? (moet je niet enige politieke ervaring hebben om het vak van president van bijvoorbeeld de USA te vervullen?)"
Je hoeft geen enkele ervaring te hebben, kijk naar Trump.

"Is het in Nederland gemakkelijker of moeilijker om minister-president te worden als van buiten de politiek komt?"
Moeilijker. De enige die het bijna lukte was Fortuyn volgens mij. De kans dat iemand zoiets nogmaals lukt is klein (partij oprichten en die groot maken voor de verkiezingen zonder politieke invloed). Of nog gekker dat zeg de VVD een niet-politicus zou kiezen.