gebruikte medicijnen hergebruiken - Nieuwe wetten of iets veranderd?

Ik heb gelezen over het verbod om medicijnen te hergebruiken en het initiatief van Minister Edith Schippers om dit te doen.
Er was een idee om de apotheken de medicijnen te laten checken en dan de bruikbare voor bijv. de halve prijs te verkopen.
Al deze informatie was meerdere jaren oud.
Is er inmiddels iets nieuws? Zijn er meer initiatieven, zijn we verder gekomen met deze noodzakelijke spaarmaatregel? Wie is er beter over de politieke situatie geinformeerd en kan mij verder helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Nee het s nog steeds het zelfde geen hergebruik.
Reddie
8 jaar geleden
Het checken van medicijnen kost honderden keer meer dan nieuwe medicijnen.
Dus kopen tegen halve prijs zal niet lukken.
Erna55
8 jaar geleden
@Hofwerke :
Je noemt "hergebruik" van medicijnen een " noodzakelijke spaarmaatregel".
Medicijnen kunnen niet hergebruikt worden. Wat je mogelijk bedoelt is medicijnen waarvan de verpakking geopend is . Je hebt een te simpel beeld wat het " checken" van medicatie inhoudt. Elke pilletje moet dan onderzocht worden of er alleen die stoffen inzitten die er in mogen zitten. Dit is intensief laboratoriumwerk. De apotheek kan anders niet garanderen dat de pillen geen andere stoffen bij zich dragen.
( iemand kan alle pilletjes samen in een enkel potje gedaan hebben, de pillen kunnen te warm bewaard zijn geweest, de pillen kunnnen over de houdbaarheidsdatum zijn, er kunnen mensen zijn die een pilletje uitgespuugd hebben, etc. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen. ) Het zal wenselijk zijn om op de kosten van medicijnen te besparen. Maar "hergebruiken" is niet de goede weg.

Antwoorden (2)

De situatie is nu nog steeds dat eenmaal uitgegeven medicijnen niet worden teruggenomen door de apotheek.

Hoewel dat zeker leidt tot verspilling denk ik toch dat de huidige regel een goede is. De apotheek heeft geen enkele controle over de condities waaronder gebruikers thuis hun medicijnen bewaren (temperatuur, vochtigheid). Bij terugname zou ook nog gecontroleerd moeten worden of de medicijnen nog steeds in het bijbehorende doosje zitten.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eenvoudig maar waar. Eenvoudige controle op de juistheid van het medicijn. is niet mogelijk.
Het is niet te geloven wat sommige mensen er voor over hebben om een paar euro's terug te krijgen.
Bij het maken en uitgeven van medicijnen, ligt een strikte regelgeving ten grondslag. De zogenoemde GxP regels (Good ... Practices). Hierin is opgenomen dat de fabrikanten moeten doen aan GMP (Good Manufacturing Practices) en de distributeurs aan GDP (Good Distributions Practices).

De hoofdvraag is waarom dit allemaal gedaan wordt.
Om er voor te zorgen dat als er iets mis gaat, dat men precies kan achterhalen WAAR het mis gegaan is en of er gevaar is voor andere mensen.

Wanneer er medicijnen opnieuw gebruikt gaan worden, moet je gaan kijken wat er mee gebeurd is. De meeste mensen thuis houden er geen administratie op na en gebruiken geen geconditioneerde ruimtes.
Ofwel, je kan nooit meer na gaan wat er precies met je product gebeurd is. Als er na het opnieuw uitgeven nu toch iets mee aan de hand blijkt te zijn, heb je een ongelooflijk probleem. Juridisch natuurlijk, maar zeker ook patiënt-technisch. Je kan namelijk niet meer achterhalen wat er er met het medicijn gebeurd is! Daardoor kan je ook niet zeggen of hetgeen wat er aan de hand is, komt door het medicijn, of door iets anders.

Apothekers zullen hier hun handen ook niet aan willen branden. Zij zitten namelijk ook in de lijn van verantwoordelijke dat wat zij hun cliënten meegeven, dat het veilig is. Dit kunnen ze niet garanderen.

Off-topic:
Daarom is het etisch ook zo lastig om 2e hands medicijnen naar andere gebieden te sturen waar ze het nog heel goed kunnen gebruiken...
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
En om deze reden (geen gecontroleerde keten met GMP) mag het dus gewoon niet. Dit op basis van Europese regels die Nederland niet zelfstandig kan wijzigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er werden en worden containers vol 2de hands medicijnen en medicijnen die over de datum zijn naar andere landen verscheept. Naar Irak bv toen er nog een in- en uitvoerverbod gold. Kwaadwilligen haalden voor de verscheping de bijsluiters er uit.