Hoe lang van te voren word aanbevolen een paspoort te verlengen?

Mijn paspoort verloopt op 16 Augustus 2016.
Hoe lang van te voren word aangeraden een nieuw paspoort
aan te vragen zodat je vanaf 16 Augustus weer een paspoort heb?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

In Nederland kost het aanvragen van een paspoort ongeveer een week (5 werkdagen). Normaal zou het dus voldoende zijn om twee weken voor het verlopen je nieuwe paspoort aan te vragen. Let wel even op de openingstijden van het gemeentekantoor (zeker tijdens de vakantieperiode in juli/augustus) en hoever vooraf je een afspraak moet maken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ en er ook nog rekening mee houden dat een paspoort bij bezoek aan een aantal landen minstens nog zes maanden geldig moet zijn bij aankomst. Wil je naar de Maldiven dan kom je er niet in als het paspoort minder dan zes maanden geldig is.
Er zijn zelfs landen die eisen dat je paspoort nog zes maanden geldig is bij vertrek uit het bezochte land. Suriname bv.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normaal hoef je geen afspraak te maken in de meeste gemeentes. Of dat in jouw gemeente ook zo is kun je vinden op de site van jouw gemeente. Maar let vooral ook op JoanDArc 's opmerking. Hangt dus af van waar je heen wilt.
Denk er ook aan dat een pas geld kost en dat de geldigheids duur 10 jaar is vanaf levering (produceer) datum. Hoe vroeger je aanvraagt hoe sneller je de volgende pas ook weer moet aanvragen. Dus als je voor augustus niet weg wilt naar een land met speciale geldigheids eisen is in jouw geval begin augustus een mooie datum.
Ik heb zojuist een nieuwe pas aangevraagd, afgelopen maandag. As maandag moet die er zijn. Mijn huidige pas verval half maart, maar dan ben ik toevallig net in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier is de site, ik wist dat deze bestond, even zoeken
http://www.meenemen.nl/voorbereiding/overige/geldigheid-paspoort/