Kan een minderjarige als enige bewoner van een zelfstandige woning ingeschreven staan bij gemeente?

Aannemende dat de ouders/voogd het huurcontract/koopcontract mede ondertekenen, en ook mede voor akkoord tekenen voor de inschrijving bij de gemeente. Echter, de ouders blijven zelf ingeschreven op een ander adres.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

De inschrijving bij de gemeente kan een minderjarige van 16/17 jaar zelfstandig doen als hij jonger is moet de ouder dat doen. Tot zover de vereiste bij inschrijving.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente

Wat betreft het kopen en huren zelf kun je pas zelfstandig kopen vanaf je 18e dus als je ouder het huis kopen (op hun naam zet) als je minderjarig bent is dat geen obstakel. Aan huren zitten vaak verschillende leeftijdgrenzen aan in wat voor soort woning je wilt wonen. Wilt je bijvoorbeeld een studentenkamer of een sociale huurwoning huren, dan wordt er een andere leeftijdsgrens kopen en huren gehanteerd dan bij het huren van een groot appartement.
http://www.leeftijdsgrens.nl/leeftijdsgrens-kopen-en-huren/

Een ander probleem kan zich voordoen wat betreft de onderhoudsplicht van de ouders. De wet zegt dat je – als gezaghebbende ouder – onderdak moet geven aan je minderjarige kind (of kinderen), maar niet dat dit per se in je eigen huis hoeft te gebeuren. De belangrijkste voorwaarde is dat het kind voor zichzelf moet kunnen zorgen. Die zelfredzaamheid verschilt van kind tot kind, waarbij de leeftijd uiteraard een grote rol speelt. Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat een 17-jarige op zichzelf gaat wonen.
Kort gezegd: hoe jonger het kind, hoe minder snel die zelfredzaamheid zal worden aangenomen.
http://www.ouders.nl/artikelen/kun-je-een-kind-het-huis-uit-zetten

Conclusie ja een minderjarige kan als enige bewoner op een woning staan ingeschreven, onder bovenstaande beperkingen