Wat is het verschil tussen politiek en bestuurskunde?

Hoe kan je kort het verschil aanduiden tussen politiek en openbaar bestuur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De politiek is het geheel van beginselen en regels van een bestuur. Zo kan bijv. een bedrijf de politiek voeren dat een nieuwkomer altijd onderaan de ladder begint.
Politiek kan ook het beleid zijn dat de regering van een land voert. De politiek is de manier waarop in een samenleving de belangentegenstellingen van groepen en individuen tot hun recht komen. Dit gebeurt meestal door onderhandelingen te voeren tussen diverse maatschappelijke- en bestuurlijke lagen. Meestal gaat het erom wie de macht heeft, wie bepaalt wie wat krijgt, wanneer en hoe, tegen de groepen die weer anders denken of samen met medestanders. Het is zeg maar meer staatskundig en het beleid dat landen/staten als hun politiek voeren.

Bestuurskunde is veel diverser. Het is meer een maatschappijwetenschap die zich bezighoudt met de inrichting en de werking van openbaar bestuur. Zo moet je kennis hebben van de inrichting en werking van de organisatie in een openbaar bestuur, welke mechanismen en technieken er bij de besturing gevoerd worden of hoe de processen verlopen bij beleid en beslissingen. Door technieken en vaardigheden te ontwikkelen en aan te leren bij het hogere beleid- en management wil men het bestuur steeds verbeteren in publieke sectoren.

Bij openbaar bestuur denken de meesten aan de overheid en bij de overheid denkt men aan de politici die de politiek in het land bepalen. Er zijn echter nog meer organisaties en instellingen die geen overheid zijn of geen particuliere ondernemingen zijn.
Enkele voorbeelden; openbare vervoersbedrijven, zorginstellingen, scholen, wooncorporaties, publieke omroep enz. Het zijn ook instellingen die publieke/ openbare taken uitvoeren en die niets met de politiek te maken hebben.
amc