Betekenis progressief en conservatief in deze tijd?

In de politiek wordt nog steeds gesproken over progressief/links en conservatief/rechts. In de vorige eeuw was dat nog tamelijk duidelijk.
Maar ik denk wel eens dat heeft deze tegenstelling zijn betekenis heeft verloren. Wat verstaan we tegenwoordig dan onder progressief of conservatief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
43.6K

Antwoorden (5)

De tegenstelling heeft niet zijn betekenis verloren maar het is wel vervaagd.
Vroeger was er een nog veel groter verschil tussen de klassen:
a] de rijke burgers en notabelen en adel, waren de conservatieven, die alles bij hetzefde wilde houden.
b] Aan de andere kant had je de liberalen die juist de oude macht wilde doorbreken ten behoeve van de gewone mens.

Dat onderscheid is er nog steeds
b]progessief/links, is meer voor de gewone mensen en voor de natuur en voor de dagelijkse dingen en voor meer overheidsvoorzieningen, waar iedereen van kan profiteren.

a] conservatief/rechts, wil juist minder overheidsvoorzieningen, vind dat iedereen maar voor zichzelf moet zorgen, wil juist bescherming van de ondernemer en van de rijke huizenbezitter. En als je arm bent is het je eigen schuld en heb je niet goed genoeg je best gedaan.

Ik chargeer natuurlijk, maar volgens mij zit het ongeveer zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben met je eens dat de tegenstelling minder is dan in de vorige eeuw. En dat komt, dat ziet iedereen omdat de maatschappelijke tegenstellingen niet meer zo groot zijn, als vroeger. Mits iemand zich aangepast gedraagt, hoeft niemand meer in vodden en met honger rond te lopen.

Progressieve partijen beogen toch nog steeds hun doelen te bereiken door het wijzigen, omgooien van instituties.
Bv. de hypotheekrenteaftrek, milieumaatregelen.

Conservatief blijft behoudend.

Ik heb zelf nooit begrepen wat die C in een conservatieve partij doet. Een Christen streeft, net als een Socialist (let wel ook socialisme streeft naar betere toekomst voor iedereen) naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, dat kan alleen maar als er veel verandert in allerlei patronen. Dus een Christen is op zondag links, maar in het CDA rechts. De Christenunie is wat meer op verandering gericht.

Dankzij de verminderde tegenstelling kan er worden gecommuniceerd, zijn er hier en daar raakvlakjes en kunnen er dingen worden bereikt.

In deze tijd is het meer dan ook belangrijk om de eigen doelen in het oog te houden; voor je het weet, gooi je ze overboord, omdat je ze lekker kunt praten met rechts.
Dit heeft de PvdA gedaan met het toelaten van de marktwerking in de voorzieningensfeer. Een overheid hoort ervoor te zorgen dat we wonen, water, licht, verwarming hebben, daar betalen we belasting voor.

Ik zou zeggen: er schuilt gevaar in het opheffen van de tegenstelling links-rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liberalen geloven in de goedheid van de mens. Als de overheid afstand houdt, zal ieder zijn eigen geluk nastreven en kan iedereen zich het best ontwikkelen. Socialisten denken dat mensen elkaar onderdrukken als de overheid niet ingrijpt. De staat is er voor om de welvaart eerlijk te verdelen en de macht van de sterksten te beteugelen. Sinds medio vorige eeuw worden socialisten progressief genoemd en liberalen conservatief. Daarvoor waren juist de liberalen progressief. Misschien is er weer een verandering op komst en worden nieuwe politieke stromingen de progressieven en de socialisten conservatieven genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De idealen van de Franse revolutie zijn nog altijd leidingevend. De partijen die naar vrijheid, gelijkheid en broederschap streven zijn progressief. Rechtse patijen steunen de status quo. De VVD streeft wel naar vrijheid, maar niet naar broederschap en gelijkheid, de PVV streeft ook naar vrijheid, maar alleen voor autochtonen, de CDA streeft naar broederschap, maar niet naar vrijheid. De progressieve partijen zitten aan de linkerkant van het spectrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat aan de onderkant de scherpe randjes van de maatschappelijke tegenstellingen een beetje verdwenen zijn, vinden de meeste mensen het wel goed zo. Ze worden immers niet geconfronteerd met de echte problemen. Daarmee is ook het beeld hoe de maatschappij er uit zou moeten zien niet meer zo levend aanwezig. Dus ook de onderkant van de samenleving is niet meer zo gericht op het ideaal. Iedereen vindt het wel goed zo, omdat de problemen 'ver van mijn bed' zijn. Daarom bestaat deze tijd uit calculerende, conservatieve en uiterst burgerlijke mensen.