Waarom worden de Tweedekamer verkiezingen pas in maart 2017 gehouden, terwijl de vorige Tweedekamerverkiezingen in september 2012 plaatsvonden?

Vroeger vonden deze verkiezingen elke 4 jaar plaats, niet elke 4,5 jaar.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie Vraag!
Heb dit nooit geweten, nu wel :-)

Het beste antwoord

Tweedekamer verkiezingen worden elke 4 jaar gehouden EN moeten wettelijk in maart plaatsvinden.
Daarom kan het zijn dat er 4,5 jaar tussen plaatsvind.

------tweede kamerverkiezingen ---------
Verkiezingen voor de Tweede Kamer vinden volgens de Kieswet in principe elke vier jaar plaats, in maart. Als er in dat jaar al verkiezingen worden gehouden voor de gemeenteraad of voor Provinciale Staten, worden de Tweede Kamerverkiezingen gehouden in mei.

Op zaterdag 21 april 2012 viel het Kabinet-Rutte I, met als gevolg dat er vervroegde verkiezingen zijn gehouden. De Koningin heeft het ontslag van het kabinet geaccepteerd op 23 april. Wegens de korte periode tot aan de zomervakantie werd er besloten de verkiezingen na de zomervakantie te houden. De politieke partijen hadden vanaf deze datum tot en met 31 juli de tijd om een lijst van kandidaten voor de Tweede Kamer op te leveren. 43 dagen na vastlegging van deze lijst werden de verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden: de verkiezingen zijn gehouden op woensdag 12 september.
----------------------------------------------------------------