Waarom worden de gedoogpartners (D66, CU en SGP) C3 genoemd?

Waar komt die C vandaan? Ik dacht aan 'christelijk', maar aangezien D66 erbij zit, zal dat niet kloppen. Kan iemand meer uitleg geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

C3 is de afkorting van de "constructieve drie".
Constructieve oppositiepartijen voeren - in de woorden van Hans van Mierlo - "oppositie vóór het kabinet". Zij nemen niet elke gelegenheid te baat om het kabinet naar huis te sturen.
SimonV