Hoe krijg ik mijn idee in de tweede kamer?

Ik heb een bepaald idee voor een wet.
Persoonlijk, vind ik dit een super idee en veel andere om mij heen ook.

Ik wil er eigenlijk voor zorgen dat het in de tweede kamer terecht komt zodat er eens serieus over nagedacht kan worden. Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet aanpakken, tevens ben ik nog minderjarig.

Iemand tips?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Op sturen naar de minister.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik kan het e-mailadres van de 1e woordvoeder van de betreffende minister vinden, die zal ik eens mailen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het idee eigenlijk ?
tinus1969
8 jaar geleden
Js, ik ben ook wel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd: Stuur een mail. Deze worden serieus door ministers beantwoord, en ze nemen iedereen van elke leeftijd serieus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het alleen niet aan een minister sturen. Ten eerste lezen zij - in tegenstelling tot Kamerleden - lang niet al hun e-mail zelf, en ten tweede voeren zij ook maar een beleid uit dat anderen hebben uitonderhandeld. Stuur gewoon je idee aan zoveel mogelijk Kamerleden - liefst diegenen die woordvoerder zijn/in de commissie zitting hebben die met het onderwerp te maken hebben waar jouw voorstel over gaat. Op de site van de tweede kamer kun je vinden welke vaste commissies er allemaal zijn en wie daar zitting in hebben, met de e-mailadressen erbij. Mocht er binnenkort een vergadering zijn die ook maar zijdelings te maken heeft met datgene wat jij wilt zeggen, maak daar dan gebruik van door bijvoorbeeld een week van tevoren je e-mail te versturen en te verwijzen naar de vergadering. Verder: je mag nog niet stemmen, maar je kunt natuurlijk wel je voorstel extra onder de aandacht brengen van de partij waar je eventueel op zou willen stemmen als je meerderjarig zou zijn geweest. Daarbij kun je bij partijen waarvan je vermoeden kunt dat ze jouw idee een warm hart toedragen, je idee extra onder de aandacht brengen door bijvoorbeeld zowel het algemene emailadres van de fractie als de individuele fractieleden als het partijbureau je e-mail te sturen. Daarnaast kun je natuurlijk een brief sturen aan het relevante ministerie, als je dat wilt. Maar ik vermoed dat spelen via onze volksvertegenwoordigers meer invloed zal hebben. Zij zitten daar immers niet voor niets ons te vertegenwoordigen. Een minister is niet gekozen en het kabinet behoort dan ook niet tot de volksvertegenwoordiging. Daarvoor moet je echt bij de Kamer zijn.

Het beste antwoord

Leden van de tweede kamer hebben het recht om wetsvoorstellen in te dienen (initiatiefrecht). Je kunt dus proberen een kamerlid voor je idee te interesseren. Je kunt ze allemaal via de mail bereiken. De adressen vind je in de link. Als je idee wordt overgenomen kan het op de agenda van de kamer worden geplaatst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (2)

Een burgerinitiatief van maken. 40.000 handtekeningen en ze zijn verplicht er een debat over te voeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed idee! Ben helaas onder de 18....
Ga wel kijken of ik via zo'n manier mijn idee kan versterken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kun je iemand in jou plaats laten indienen.
Wetten kunnen door kamerleden worden voorgesteld aan de kamer. Maar ze worden in de regel door één of enkele ministers opgesteld en dan door hen aan de Tweede Kamer voorgelegd ter behandeling en vaststelling. Overigens volgt dan ook nog de Eerste Kamer.

En die ministers schrijven die ontwerpwetten niet zelf maar hebben daartoe een ministerie. Dat is een gebouw vol mensen namelijk rijksambtenaren.

Meestal zijn het deze ambtenaren die de minister adviseren over welke wetten zouden moeten worden gemaakt of gewijzigd. Zij vragen dan in feite aan de minister om henzelf dus opdracht te geven om een Wet te maken.

Aanleidingen daartoe kunnen zijn:
- in het regeerakkoord staan voornemens die wetswijziging vergen
- Bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen vergen regulering
- Europese wetgeving moet in Nederlandse wetten worden doorvertaald
- Partijen vragen om een wetswijziging en die lijkt hen zinvol

Mijn advies is daarom dat je contact opneemt met een ministerie dat gaat over de materie waarop jouw wetsidee betrekking heeft. Je zegt waar je wet over gaat en je vraagt gewoon bij wie je moet zijn om daarover te spreken.

Een voordeel ten opzichte van kamerleden benaderen is dat je waarschijnlijk een heel goed en inhoudelijk deskundig gesprek kunt hebben over je wet, terwijl kamerleden daartoe allicht de tijd en de kennis voor ontberen.

Een tweede voordeel is dat deze ambtenaren zeer bedreven zijn in het maken van wetten dus als je die overtuigt dan zullen ze het allicht zelf van je overnemen en loopt het verder als vanzelf.

Zie voor contactgegevens van ministeries de bron.