Wat zijn de voor- en nadelen van juryrechtspraak?

Moet komende week een discussie houden over juryrechtspraak...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.4K

Antwoorden (4)

In Nederland wil men er niet aan, dus de overheid. Met vele kul excuses.

+
Persoonlijk ben ik een voorstander daar het recht dichter bij de mensen dus burger brengt. En het niet laat liggen bij specialisten.
Zwaardere straffen.

-
Kans op omkoping.
Onschuldige sneller veroordeeld worden, maar goed aan het eind beslist de rechter als controlerende persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door juryrechtspraak in te voeren voor moordzaken wordt voor het grote publiek duidelijk waarom een verdachte wordt veroordeeld of vrijgesproken. Bovendien worden de bewijzen zorgvuldiger gecontroleerd. Juryrechtspraak kan daarom een deel van de onvrede over de strafrechtspraak wegnemen. Dat zegt juridisch journalist Lex van Almelo in het programma Juridische Zaken van BNR Nieuwsradio. Van Almelo schreef het boek Dames en heren van de jury.

De Schiedammer parkmoord, de Deventer moordzaak, de veroordeling van Lucia de B. en andere geruchtmakende moordzaken hebben het vertrouwen in de strafrechtspraak geen goed gedaan. In een juryproces wordt het hele vooronderzoek in het openbaar over gedaan om burgers te laten oordelen over de schuld van de verdachte. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat burgers even goed feiten kunnen vaststellen als professionele rechters. En dat in sommige opzichten zelfs beter kunnen.

Nederland is één van de weinige democratieën die geen juryrechtspraak (meer) kent. Over de vraag of leken- en/of juryrechtspraak opnieuw moeten worden ingevoerd, is tot nu toe vrijwel alleen gedebatteerd door politici en juristen. Dames en heren van de jury betrekt de burger bij dit debat door te laten zien wat juryrechtspraak inhoudt en door de lezer zelf te laten oordelen over de voors en tegens van leken- en juryrechtspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadelen zijn: leken zijn dommer, onervarener in het ondervragen en beoordelen, vooringenomener, gemakkelijker te beïnvloeden en laten zich meeslepen door emoties. Voordelen zijn dat bij sommige mensen het vertrouwen in de rechtspraak terugkeert. Dat kan echter ook anders, bijvoorbeeld door camera's toe te laten in de rechtszaal en misschien zelfs in de raadkamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadelen van juryrechtspraak : een jury is:
1. niet terzake kundig
2. beïnvloedbaar .
3. emotioneel en daardoor vooringenomen in beslissingen (als iemand van iets heel heftigs wordt verdacht is ie al gauw eng en dus schuldig) Niet objectief dus.

Voordelen: geen...want het idee dat burgers een stem in het recht hebben maakt het helaas niet rechtvaardiger...