In welke situatie mag je een Tweede Kamer-lid mailen?

Goedenavond,

Lieve help. Ik word nu een beetje paniekerig, Mijn zoon (17 jaar) heeft Tweede-kamerlid Wilders gemaild voor z'n werkstuk en heeft hem gevraagd hoe hij (en PVV) aankijkt tegen andere geloven dan het Islam (het boeddhisme bijv) omdat dat meer met spiritualiteit te maken heeft. Wat kan er nu gebeuren? Gaat Wilders echt op zo'n vraag in? Hij heeft wel erbij gezegd dat als het gevoelig ligt dan ie dan zijn excuses ervoor bied.

Had ik maar eerder ingegrepen om dit niet te doen. Het was wel een net mailtje, niet grof geschreven, maar toch. Kan je een Tweede kamerlid wel zoiets vragen?

Dankjewel,

Nick

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
natuurlijk mag je zoiets vragen. zelfs aan de koning als je wilt. of de persoon erop reageert is maar de vraag. er zitten geen consequenties aan.. in het gunstigste geval krijg je reactie van Wilders of een partijlid. in het ergste geval hoor je niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het een goede zaak om zulk soort vragen aan een volksvertegenwoordiger te stellen. Het zou juist raar zijn als je een dergelijke vraag niet zou mogen stellen. Ik vind het een leuke en doortastende actie van je zoon en zou me vooral nergens zorgen over maken als ik jou was.
Poet
9 jaar geleden
Mocht er geen reactie komen dan kan je zoon andere 2e kamerleden van de PVV vragen: Fritsma en de Graaf liggen voor de hand gelet op hun portefeuille.
http://www.pvv.nl/index.php/fracties/tweede-kamer.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang er geen bedreigingen in staan kan je zowat alles naar Kamerleden mailen.
Je kan zelfs een brute scheldmail sturen zonder nadelige consequenties. De vrijheid om de inhoud van een mail, aan wie deze ook gericht is, in te vullen naar believen wordt slechts beperkt door het Wetboek van Strafrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Complimentje voor uw zoon :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed gedaan. Moesten meer mensen doen! Er is niks mis met nette informatieve mails met vragen om toelichting of verduidelijking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trots zijn op uw zoon! Goed teken dat hij zich zo verdiept in zijn werkstuk en hij weet dus goed iemand op een nette manier te benaderen via de mail.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lieve help? Paniekerig? Waar ben je nu zo bang voor? Er is echt geen probleem!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb zelf ooit een keer een mail wisseling gehad met iemand van de PVDA over pedofielen vereniging Martijn. Ik had wat vragen daarover en ik wilde weten hoe de PVDA daar tegenaan keek. Heb gewoon netjes een mail gestuurd en een mail terug gehad etc etc. Niets aan de hand. Waarom zou dat niet mogen. Deze partijen zijn er toch voor "ons" het volk. Dan mag je ze echt wel vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom ga je mensen die normaal met vuurwerk om kan gaan straffen door vuurwerk te verbieden, mensen die niet normaal met vuurwerk om kan gaan dan kan ik wel begrijpen, maar mensen die normaal met vuurwerk om kan gaan dat kan ik niet begrijpen om dat ze niks mis doet met vuurwerk

Het beste antwoord

Natuurlijk mag dat. Ik heb pas nog een uitgebreide e-mail gestuurd naar alle leden van vaste commissie voor VWS om aandacht te vragen voor alle dingen die mis (dreigen te) gaan en alle zaken die nog totaal niet geregeld zijn in verband met de stelselwijziging van de AWBZ vanaf 1 januari. En ik heb vaker op vergelijkbare wijze aandacht gevraagd voor zaken. Het zijn immers ónze volksvertegenwoordigers: als er kwesties zijn waarin je vertegenwoordigd wenst te worden, is het altijd goed om daar aandacht voor te vragen. Er is geen enkele reden om in paniek te zijn vanwege een email met een vraag die je zoon heeft gestuurd.

Er zijn geen dingen die je niet aan iemand zou mogen vragen omdat hij of zij toevallig Kamerlid is: de e-mailadressen van Kamerleden zijn gewoon openbaar en vragen staat nog altijd vrij. Of je zoon antwoord gaat krijgen, weet ik natuurlijk niet. Kamerleden krijgen enorm veel e-mails. Meestal krijg je alleen een automatische ontvangstbevestiging of een kort en algemeen antwoord, hoewel ik ook wel uitgebreider antwoorden heb gekregen. Een verschil is wel dat ik altijd schreef over politiek-inhoudelijke en actuele kwesties.

Nu lijkt het net alsof ik dagelijks Kamerleden aanschrijf, maar de keren dat ik dit heb gedaan zijn wel op één hand te tellen. E-mails worden over het algemeen zeker wel gelezen, ook als je alleen een automatische ontvangstbevestiging krijgt. Ik heb verschillende keren gemerkt dat er concreet iets werd gedaan met punten die onder meer door mij waren aangedragen en heb Kamerleden vragen horen stellen in vergaderingen aan de hand van "mijn" voorbeelden. Er gebeurt dus écht iets met al die e-mails waar Kamerleden dagelijks waarschijnlijk bijna in verzuipen.

Maar zoals gezegd: je mag natuurlijk alles vragen, maar de vraag van je zoon is een persoonlijke vraag die zo goed als niets met politiek te maken heeft en nog minder met kwesties die op dit moment spelen. De kans is dus erg groot dat áls hij antwoord krijgt, dat een zeer kort, verlaat of min of meer standaard antwoord zal zijn. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat meneer Wilders het een interessante vraag vindt en dat hij binnenkort even rustig gaat zitten voor het beantwoorden ervan.

Tip: sommige Kamerleden zijn actief op Twitter. Gezien de Twitter-citaten die soms langskomen in het nieuws, geldt dat ook voor Geert Wilders. Voor dit soort niet-politieke en korte vragen heeft je zoon wellicht meer kans op een antwoord als hij de vraag langs die weg stelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

natuurlijk mag je zoiets vragen. zelfs aan de koning als je wilt. of de persoon erop reageert is maar de vraag. er zitten geen consequenties aan.. in het gunstigste geval krijg je reactie van Wilders of een partijlid. in het ergste geval hoor je niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rudolf
9 jaar geleden
Ben benieuwd, ik heb Wilders ook al eens gemaild, maar nooit enige reactie ontvangen.
Het is geen enkel probleem om Tweede Kamerleden te e-mailen. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over de handeling van je zoon. Ik ken zelf (niet erg goed) een paar Tweede Kamerleden en die zijn zelfs blij met reacties. Als het netjes en correct blijft (verschil van mening is geen enkel probleem natuurlijk) is het prima en geen reden tot zorg.