Heb je bij de recherche een vaste (werk)partner?

Ik ben me een beetje aan het verdiepen of ik een opleiding politiekundige wil gaan doen, om vervolgens bij de recherche (als politie in burger te gaan). Later wil ik dan misschien nog doorleren voor een leidinggevende functie binnen de politie, vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Amadea
9 jaar geleden
Dat gebeurt alleen in Amerikaanse tv-series.

Het beste antwoord

Laat als eerste het beeld los dat in series als Flikken Maastricht wordt geschetst van het werk van de recherche. In tegenstelling tot wat in de serie geschetst wordt werkt de rechercheur voornamelijk vanaf het bureau.

Afhankelijk van welk niveau recherche je doet werk je solo of in teamverband.
Op de normale basiseenheden werk je op wijkteam niveau. Je behandelt aangiftes en verricht kleine opsporingsonderzoeken. Ook handel je de door de surveillancedienst binnengebrachte verdachten af. Deze onderzoeken variëren van een winkeldiefstal tot een zware mishandeling. Hier werk je meestal alleen.
Een stap groter is de districtelijke recherche. Deze recherche werkt boven de basiseenheden en behandeld zaken als zeden, overvallen, grote fraude zaken etc. Ook specialistische woninginbrakenteams kunnen onderdeel uitmaken van de DR. Dit werk doe je zowel alleen als samen met een partner. Dit is geen vaste partner, maar meer wie er samen met jou aan de zaak gekoppeld is.
Dan heb je nog de regionale recherche. Dit is vaak een selectie van DR mensen die samen komen bij grote onderzoeken zoals bij een moord. Dan wordt een Team Grootschalige Opsporing geformeerd. Dit is een team dat uit soms wel honderden rechercheurs kan bestaan. Hierin werk je voornamelijk als teamverband.
Nog hoger heb je onder andere de Bovenregionale Recherche en Nationale Recherche. Deze richten zich voornamelijk op criminele organisaties en verbanden.

Het meeste werk verricht je binnen achter de computer, waar je proces-verbalen zit te tikken, tapgesprekken uit werkt etc. Een getuige zoek je niet op zoals op TV maar laat je naar je toe komen omdat de verklaring verwerkt moet worden.

In veel districten binnen politie Nederland krijgt een politiekundige aan het eind van de opleiding een werkstage bij zowel de uniformdienst, de recherche als een andere afdeling zoals meldkamer of arrestantenzorg. In die stage is hij of zij al coördinerend bezig of direct ondersteunend aan de leidinggevende. Je bent dus niet per definitie rechercheur op de recherche. Ook heb je lang niet altijd voor het kiezen op welk niveau recherche je komt. Dit is afhankelijk van het aantal plekken. Hoe hoger je wilt, hoe minder plek en hoe strenger de selectie. Wil je echt bij de recherche? Dan kan je beter als recherchekundige aan de slag. Die komen per definitie bij de DR of hoger terecht.

De opleiding tot politiekundige is al een vooropleiding met het doel de toekomstige leidinggevende op te leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de hulp!

Andere antwoorden (1)

Bij de nederlandse politie werkt je nauwelijks samen met een partner.
Meestal ben je per onderzoek bezig met een ander team. Vaak wel met de zelfde personen :)!

Doorstromen naar rechercheur is heel erg moeilijk aangezien héél veel mensen bij de recherche willen! Dus als je ooit bij de politie gaat laat dan de beste kant van je zien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er willen niet héél veel mensen naar de recherche. Simpelweg omdat je dan achteruitgaat in je inkomsten.