Wat zijn de regels met betrekking tot het social media gebruik van politieagenten?

Voor een onderzoek op school ben ik op zoek naar de regelgeving omtrent het gebruik van social media van politieagenten.

Graag/het liefst zou ik iets officieels willen, maar het is nog al lastig zoeken.

Iemand die hier meer over weet?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga naar het politiebureau en vraag het daar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit gaat neem ik aan over het gebruik van social media door agenten in werktijd, of in eigen tijd?

Het beste antwoord

Politieaccounts zijn er op een aantal niveaus: landelijk (@politie), gemeentelijk (bijv Groningen en Den Haag), persoonlijk (zoals wijkagenten, leidinggevenden) en functioneel (@depolitiezoekt @depolitieheli). Deze laatste categorie richt zich op specifieke politietaken en specifieke doelgroepen met een landelijk karakter.

Social media ontlenen voor een deel hun kracht aan het persoonlijke contact. Daar hoort, als dat mogelijk is, een gezicht bij. Het is makkelijker om iets te vertellen of te melden aan een persoon dan aan een algemeen account. Dat verklaart ook het succes van vele twitterende wijkagenten. Het gebeurt ook dat meerdere wijkagenten gebruik maken van één account. Dat is dan terug te lezen in de profielomschrijving. Politiemensen krijgen van te voren een opleiding over de mogelijkheden en het gebruik van social media.

Toegevoegd na 56 seconden:
Voor 1 januari van dit jaar hadden de 26 korpsen allemaal een eigen beleid voor communicatie en social media. Met de start van de nationale politie maakte een groep socialmedia-experts uit het hele land een begin met een nationaal twitterbeleid. Daaruit kwam onder meer dat socialmedia-accounts qua naamgeving en layout herkenbaar moeten zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Binnen alle korpsen zijn inmiddels richtlijnen opgesteld van wat er wel en niet getwitterd wordt, al gebeurt dit bij het ene korps uitgebreider dan bij het andere.
In de regels voor het gebruik zijn zowel overeenkomsten als verschillen te onderkennen. De volgende punten komen in alle richtlijnen terug.
• Geen vertrouwelijke informatie. Agenten dienen geen vertrouwelijke informatie van de politie via tweets te verspreiden. Daarbij dienen ze ook zeer voorzichtig te zijn met informatie over politieonderzoeken.
• Slechts in uitzonderlijke gevallen informatie over personen. De regels geven aan dat agenten terughoudend dienen te zijn met het twitteren van informatie over personen of informatie die gekoppeld is aan personen (zoals adressen en kentekens).
• Terughoudend met informatie die maatschappelijke onrust kan creëren. Gevoelige informatie – bijvoorbeeld over zedenzaken – dient met grote terughoudendheid naar buiten te worden gebracht.

Bron: http://www.bnr.nl/incoming/740494-1306/politie-sociale-media.pdf/BINARY/Politie+%26+sociale+media.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
En aan welke regels dient men zich (dus) te houden? Die informatie ontbreekt (nog) in je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, de satellieten zijn een beetje traag vandaag. Als het te veel is in één keer wordt de verbinding verbroken.
Daarom is het wel goed dat je even vermeldt.
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor de aanvulling en de bronnen. Ik verwacht dat de vraagsteller daar wel wat mee kan.
ronron1212
9 jaar geleden
Organisatie politie
De nationale politie bestaat uit 1 landelijke eenheid, 10 regionale eenheden en het Politiedienstencentrum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om de soort Twitteraccounts: die zijn er op landelijk niveau (bv PolitieNederland@politie), op gemeentelijk niveau (bv politie Boxtel@politieBoxtel, lokaal niveau (twitter van wijkagenten), , persoonlijke twitteraccounts en alle tussenliggende niveaus.

Andere antwoorden (1)

De politie moet zich houden aan de Wet Persoons Gegevens (WPG). Dit houdt in dat ze geen berichten mogen verspreiden, die direct te herleiden zijn tot personen.

Verder is het beleid wat vaag. Aan de ene kant wordt erg gestimuleerd, om te gaan twitteren. Aan de andere kant kan een agent een tik op de vingers krijgen, als later blijkt dat het bericht voor maatschappelijke onrust gezorgd heeft. Gevolg is dat steeds minder agenten zich nog aan twitter wagen. Populair is het nog wel bij buurtagenten, die de buurt op die manier op de hoogte houden van wat er speelt in de wijk en soms de buurt vragen om mee uit te kijken naar bijv de onbekende autokraker, autospiegeltrappers etc.

Duidelijke richtlijnen zijn er dus niet.
AlphaLimaSierra