Wat zijn er voor alternatieven voor het verplichte eigen risico van 165 euro?

Dit is het bedrag dat iedereen (of naar keuze hoger) moet betalen , alvorens je zorgverzekering weer gaat vergoeden, afhankelijk van je (aanvullend) pakket uiteraard.
(Dit verving de no-claim regeling van 255 euro dat je van je zorgverzekeraar kreeg als je in 1 jaar geen ziektekosten had gemaakt. )

Laatste was in mijn optiek ook "discriminerend" want alsof je jaarlijks of tevoren al kan weten of je bv betrokken raakt in ongeval, of bij wijze van spreken je ontstoken blindedarm dat jaar er uit wil? ;)
Bovendien worden er genoeg mensen/kinderen al geboren met een nare ziekte of andere beperkingen.

Nu dus deze 165 euro, dit om een NOG weer hogere premie maandelijks te compenseren.
Voor velen en ook voor mij fiks bedrag als je o.a aan medicatie in bv januari en febr. dit ineens allemaal zelf moet betalen. ( oke later in jaar compensatie voor dit verplichte eigen risico is 54 euro, als je aan weer andere eisen voldoet).

Ik snap alle bezuinigingen wel hoor, maar op moment schrik ik en heel veel ouderen en chronisch zieken ook, dat als je al maandelijks aan premie ziektekosten dokt, van meer dan 130 euro (juist vanwege vergoedingen die nodig zijn voor dagelijks leven) dan is dit in korte tijd wel enorme smak geld toch?

Daarom: wat kan een alternatief zijn?
Zou het redelijk of haalbaar zijn dat deze eigen risico/bijdrage bijv. inkomensafhankelijk kan worden gesteld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In Frankrijk worden de medicijnen vergoed naar de dringendheid van de ziekte waarvoor je ze nodig hebt. Sommige medicijnen krijg je maar voor 10 % vergoedt, andere weer voor 40 %, maximaal 70%. Dat is geen slecht alternatief. Een ander alternatief is natuurlijk huisarts en medicijnen uit het basispakket halen en alleen maar inkomensafhankelijke premie laten betalen. Chronische patiënten uit de AWBZ en die wel eerst opschonen. Overigens zijn de medicijnen in NL wel twee keer zo duur als in Frankrijk, waar blijft het verschil? Bovendien stel ik voor om iedere Nederlander een persoonlijke kaart )eventueel virtueel) te geven, waarop de dokter de medicijnen zet die je langere tijd moet innemen, bij mij helaas alle medicijnen, en dat je de medicijnen gewoon kunt ophalen bij het kruitvat. Als ik het allemaal zelf zou moeten betalen, wass ik minder dan 50 % kwijt dan wat nu Het Zilveren Kruis voor mij betaald Toegevoegd na 35 seconden: die stomme d toch in betaald, m/z betaalt.

inkomensafhankelijk vind ik alles behalve redelijk. In dit land word je totaal niet aangespoord om hard te werken en (meer) geld te verdiennen. Je gaat toch overal meer voor betalen en je houd uiteindelijk (bijna) niet meer over. Ik denk dat het probleem niet zo simpel op te lossen is door het bedrag aan te passen. Ik denk dat het probleem sectorbreed is. Medicijnen zijn te duur (door o.a. pantenten) en de top van de zorg verdient te veel geld. neem bijv dit stukje over de top van SNS reaal: Basissalaris Het basissalaris van Latenstein is lager dan dat van zijn voorganger Sjoerd van Keulen. Die ontving vorig jaar 623.000 euro. In tegenstelling tot Latenstein krijgen de andere SNS-bestuurders geen verhoging. Hun salaris blijft op 474.000 euro staan. Toegevoegd na 2 minuten: Misschien lijkt mijn bericht een beetje tegenstrijdig, maar ik vind het dus juist goed als iemand meer kan verdienen. Alleen vind ik dat voor bijv. zorg dit niet zo moet werken. Ik denk ook dat zorg een overheidstaak is en niet commercieel zou moeten zijn. De overheid heeft als taak de burgers te beschermen, een bedrijf heeft als taak meer winst te maken.

Ik vraag me af of het haalbaar is de verzekering inkomensafhankelijk te maken. Hoe ga je het controleren iemand die meer verdiend heeft vaak ook hogere uitgaven zoals de hypotheek. je krijgt dan denk ik een klasse systeem waarbij iemand die meer betaald ook betere hulp krijgt. het is moelijk om een systeem te bedenken waarmee iedereen het eens is. het aantal mensen dat nu al niet de premie betaald is iets van 400.000 mensen. Deze mensen krijgen wel gewoon hun zorg die ze nodig hebben. Ik denk dat de zorg verzekeraars eens moeten kijken wat er uit het verzekerings pakket geschrapt kan worden. zoals bijvoorbeeld luiers voor ouderen of rolaters want jonge gezinnen krijgen hun luiers voor de baby ook niet vergoed en je fiets wordt ook niet betaald door de zorg verzekering. ik denk dat komende verkiezingen dit een van de belangrijkste thema's zal zijn

Het wordt juist nog meer vrees ik, de komende jaren. De ziektekosten worden steeds hoger, niet alleen door de vergrijzing, maar ook doordat het meer en meer gebruikelijk wordt 'normale' varianten van het gemiddelde als ziekte aan te merken, waarvoor relatief gezonde mensen vaak hun hele leven medcijnen slikken. Het alternatief is : minder vergoeden, een kalere verzekering, of toch hogere premie. Of natuurlijk helemaal afschaffen en iedereen zelf de kosten laten ophoesten. Ik denk dat de alternatieven dan ook eigenlijk niet in aanmerking komen. Wat ik persoonlijk een goed systeem vind is om een kleine eigen bijdrage te betalen bij elk huisartsenbezoek en elk uitgeschreven recept. Kleine bedragen, van respectievelijk een tientje en twee en een halve euro ofzo, waardoor je in kleine stapjes de eigen bijdrage betaalt bij gebruik maar ook, en DAT vind ik ook belangrijk, ontmoedigd om voor elk wissewasje naar de dokter te lopen. Wij kunnen het ons wellicht niet voorstellen, maar die mensen zijn er, en ze zijn er zelfs vrij veel. Overigens ben ik gen groot voorstander van het volkomen inkomensafhankelijk maken van de gezondheidszorg, net zomin als van het inkomensafhankelijk maken van de dagelijkse boodschappen(noodzakelijk), kleding (redelijk noodzakelijk) of pretparkentree, (volledig overbodig) om maar wat zijstraten te noemen. Het kan niet de bedoeling zijn dat welk inkomen je ook hebt, je levensstandaard altijd gelijk is. Dat is een communistisch idee dat er voor zorgt dat mensen geen enkele prikkel meer hebben om meer, harder, verantwoordelijker of moeilijker te werken. Natuurlijk schrikken juist ouderen en chronisch zieken bij het zien van dergelijke bedragen, omdat zij de grootste gebruikers zijn en dus de grootste kostenpost vormen. Uiteraard buiten hun eigen schuld. Anderzijds wonen ze wel in een land waar ze ook daadwerkelijk altijd recht hebben op goede zorg, alle zorg voor handen is en alle mogelijkheden zijn. Natuurlijk heeft dat en prijskaartje. Het alternatief is, nogmaals, de zorg uitkleden.

Het eigen risico is geen bezuiniging. Door de administratieve kosten is het een vrij dure maatregel. Het is veel eenvoudiger en goedkoper om de inkomensafhankelijke zorgpremie te verhogen. De bedoeling van het eigen risico is om het gedrag van de mensen te sturen. Dat ze niet voor alle kwaaltjes naar de dokter gaan en eisen dat er nu eens grondig (het liefst met een mri) wordt gekeken waarom ze iedere zaterdag hoofdpijn hebben. Een financiële barrière blijkt bij de meeste mensen goed te helpen. Er is ook wel gesproken over een maximaal aantal behandelingen. Dat lijkt mij geen goed idee. Ik weet geen beter alternatief dan het eigen risico.

Ik denk dat de oplossing hiervoor aan de 'andere' kant ligt, bij de zorg zélf. Bezuinigen in de zorg durft bijna niemand te zeggen want daar moeten we afblijven, maar er kán zoveel bezuinigd worden, zonder dat dit gevolgen heeft voor de zorg aan patiënten. Spreek een willekeurigen verpleegkundige en vraag naar de ergenissen, dan zal dit vooral de overdreven hoeveelheid, formulieren en andere administratieve handelingen zijn waar ze mee te maken hebben. Laat de mensen die 'aan de bedden' staan vertellen waar er bezuinigd kan worden, die zullen het welzijn van de patiënten altijd voorop stellen. Verder gaan we er teveel vanuit dat we 'alles' maar vergoed krijgen, dit is de laatste jaren wel al veel minder geworden maar ik denk dat hier vooral een verandering in denken in moet komen. Je hebt iets nodig op voorschrift van een arts, dat is als eerste je eigen verantwoordelijkheid, zoals idd die rollator of rolstoel je medicijnen de steunkousen enz. Hoorde vanmorgen iemand op de radio zeggen, dat we naast het sparen voor ons pensioen, ook eens moeten denken aan het sparen voor verhoogde zorg kosten, als we ouder worden. Even voor de duidelijkheid ik heb geen hoog inkomen, ontvang zorgtoeslag en ben jaren werkzaam geweest in de gezondheidszorg. De eigen bijdrage van 165 ben ik ook al kwijt in mei wegens medicijnen, ik weet (al een jaar lang)dat het er aan komt en zorg dat ik het kan betalen. Die 54 euro die ik terug krijg in december vind ik een cadeautje, natuurlijk is het lekker maar het eerste jaar wist ik niet eens dát ik het zou krijgen. Hiermee wil ik zeggen dat het eigenlijk niet echt nódig is.

Ik zal je een geheimpje vertellen: privatisering leidt in het geval van een zorgverzekering tot hogere premies dan wanneer de staat de zorgverzekering aan zou bieden. Dit komt omdat de zorg als sector niet geschikt is om te privatiseren en de zorgverzekeraars uiteindelijk winst willen behalen op de premies. Sommige onderwerpen zijn nu eenmaal niet geschikt om voor de vrije markt, ook bijvoorbeeld onderwijs. Het beste alternatief is dus terug naar het oude stelsel waarin de overheid voorziet in de zorgverzekering. Zie bijvoorbeeld Amerika, die na al die jaren het stelsel invoert dat wij eerder hebben afgeschaft, zodat de armere mensen weer normaal naar dokter kunnen of naar de tandarts kunnen. Dit hoort bij ieder beschaaft land, maar met het huidige stelsel in Nederland zal dit in de toekomst niet voor iedereen meer mogelijk zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100