wat houdt het verschil tussen ISIS en ISIL in?

ISIS staat voor:
Islamic State of Iraq and Syria.

ISIL staat voor:
Islamic State of Iraq and the Levant.

Maar wat houdt dit verschil nu eigenlijk in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

IS heeft in de afgelopen jaren verschillende namen gehad. In eerste instantie was het een afscheidingsbeweging van Al Qaida in Irak. Het verschil tussen hen in Al Qaida was, behalve dat ze nog geweldadiger zijn, dat zij een Islamitische Staat in Irak wilde stichten. (ISI).
Later werden ze wat ambitieuzer en wilden ze duidelijk maken dat ook het gebied rond Syrië bij die staat zou gaan horen (ISIS). Omdat ze voor deze landstreek een historisch Arabisch woord gebruikten, dat wij in het Westen nooit hebben gebruikt voor deze regio vertaalden sommige mensen dit als ISIL (Irak en de levant).
Hierbij moet je weten dat de Levant een naam is die vooral geschiedkundigen gebruiken voor het stuk dat nu Israël, libanon en Syrië is. De kuststrook zeg maar.
Het verschil tussen ISIS en ISIL zit hem dus in wie het Arabische woord vertaald heeft. De Amerikanen gebruiken vooral ISIL.
Omdat ISIS nu vindt dat hun staat 'klaar' is en daarom de grenzen van Irak en Syrie niet meer hoeven te erkennen, heten ze nu alleen IS (Islamitische staat), dat gebruiken we ook in Nederland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus aan de hand van de website
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitische_Staat_(in_Irak_en_de_Levant) @luuk, Isis is niet direct mijn kennisgebied, ik weet dus niet waarom er een min staat.