Omdat de Scottish National Party (SNP) dat al sinds de oprichting van die partij, in 1934, wil. Deze partij staat centrumlinks in het politieke spectrum. Vanaf 2007 maken ze deel uit van de Schotse regering. Bij de verkiezingen in 2011 behaalde de SNP onder leiding van Alex Salmond een meerderheid in het Schotse parlement. Sindsdien nam het streven om Schotland onafhankelijk te maken steeds concretere vormen aan.

Schotten zijn linkser georiënteerd dan de Engelsen. Vooral de armere Schotten uit de buitenwijken van Glasgow voelen zich verraden door het 'tweedehands Tatcherisme' van Tony Blair en David Cameron. De SNP (te vergelijken met de Nederlandse SP) spreekt hen veel meer aan. De Schotten hebben een sterk verlangen hun eigen land te besturen. Zij zien de regering van Cameron niet als 'hun regering'. Van oorsprong Schotse politici worden gezien als verraders wanneer ze naar Londen vertrekken.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Schotland is nooit echt vrijwillig tot de kroon toegevoegd ! Ja het Engelse konings huis heeft wel van hun kant geprobeerd de shotten mee te krijgen zo loopt die Charles vaak in een kilt . ( ja de grappen circuleren daaromtrent ) en vooral hebben ze daar veel bezittingen . Ook de Schotse kleuren komen in de Engelse vlag voor . Ook diverse titels van zeg Koning ( gin ) van alle shotten . Zijn natuurlijke uiterlijke frasen . Er is ( was ) een diepe achterdocht Vd shotten vooral over economische achter stelling , zelf beschikkingsmacht recht , taal , enz niet de shotten in Edinburgh dat is typisch Engels minded maar het platte land en het gebied rond Glasgow . En ja er was veel olie gevonden Vd kust van shotland dus ze zouden met gemak economisch gesproken zich zelf kunnen bedruipen ja ze hadden de kans na jaren van uitbuiting vernedering enz zich zelfstandig te maken . En ja of dat verstandig zou zijn geweest dat zullen we nooit weten . Nu ! De kruid dampen opstijgen ( hele families en buren hadden strijd met elkaar ) is er toch een soort van ja we hebben laten weten dat het leeft en er zijn lijkt het wat positieve toezeggingen gedaan door de Engelsen naar de shotten toe . Dat zou wel tegen vallen maar de tijd zou het leer. . De shotten hebben geen hekel aan de Engelsen maar haten het Engelse gezag de bemoeienis de arrogantie waarmee de Engelse aristocratie hun oude rechten in Schotland gestand wil houden . In Spanje moet je het onafhankelijkheid's gevoel Vd Catalanen nog serieuzer nemen die situatie is zeer gespannen daar ! Barcelona en Madrid zijn niet alleen met voetbal elkaars tegenstanders dit gaat hard tegen hard .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schotland is nooit vrijwillig aan de troon toegevoegt? Engeland is aan de troon toegevoegt. Koning jacobus was namelijk al koning van schotland voordat hij de engelse troon erbij kreeg omdat koningin elisabeth kinderloos was gestorven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb je gelijk in maar het was onderdwang en ja Engeland had Schotland al onderworpen een heel verhaal wat nooit gedragen is door de shotten met verraad overlopers enz . Maar formeel heb je gelijk .